Sjostakovitsj dirigerer Sjostakovitsj

Neste uke besøker Maxim Sjostakovitsj Oslo-Filharmonien for å dirigere sin fars Symfoni nummer 7 "Leningrad". Parallelt vises bildemateriale fra den første fremførelsen av verket 9. august 1942, samme dag som Hitler proklamerte Leningrads endelige fall.

Del artikkelen på:
                    |     Mer

Maxim Sjostakovitsj/Foto: Vasileva/Svensk Konsertdirektion

- For meg ligger denne musikken i blodet, den er som å høre ham snakke. Han blir aldri borte for meg, på grunn av denne, sier Maxim Sjostakovitsj om sin fars symfoni nr 7 ”Leningrad”.

Maxim Sjostakovisj ble født i 1938 i Leningrad, som andre barn av Dmitij Sjostakovitsj og Nina Varzar.

Gjennom sitt dirigentvirke har han i stor grad bidratt til å gjøre farens musikk allment kjent verden over, blant annet gjennom en rekke innspillinger av orkesterrepertoaret (med London Symphony Orchestra), cellokonsertene (Heinrich Schiff), klaverkonsertene (med sønnen Dmitrij Sjostakovitsj) og de 15 symfoniene (Praha Symfoniorkester).

Neste uke besøker han Oslo-Filharmonien for å lede fremførelsen av sin fars symfoni nummer 7, ”Leningrad”. Parallelt vises konseptet Cinemaphonia; en samling av arkivfoto og filmklipp fra Leningrads beleiring 1941-43 redigert av Gregorij Paradsjanov.


Om Cinemaphonia

Cinemaphonia er basert på den legendariske første fremførelsen av Leningradssymfonien som fant sted 9. august 1942, på den dagen Hitler hadde proklamert for Leningrads endelige fall.

Leningradsymfonien ble spilt av dem den er tilegnet; både musikere og tilhørere var sterkt merket av hungersnøden.

”Utenfor konsertlokalet var det satt opp høyttalere for de tusenvis som ikke kom inn. Det er vanskelig å tenke seg situasjoner da musikken har hatt større makt, og den skulle bare øke etter hvert som byen holdt stand mot total invasjon. Maxim Sjostakovitsj, som da var fem år, kan så vidt huske konserten: ’Jeg husker stående ovasjoner. Og temaet med lilletromme som ga meg følelsen av at noe ondt nærmet seg”, skriver Oslo-Filharmonien i sitt konsertprogram.

Ved hjelp av arkivmateriale, for en stor del hittil ukjent og til dels sjokkerende bildemateriale, har regissøren Georgij Paradsjanov skapt en autentisk referanseramme. Dokumentasjonen av okkupantenes råskap, blodsutgytelsene, sultens og kuldens lidelser bundet sammen med et håp om seier, er sammensatt for å hjelpe lytterne til å forstå hvilke redselsopplevelser som drev Sjostakovitsj da han skrev denne musikken. Maxim Sjostakovitsj ledet den russiske uroppførelsen i 2003, der noen av musikerne fra 1942 medvirket. Han dirigerte også den internasjonale i premieren i Royal Albert Hall, i 2004 på 60-årsmarkeringen for D-dagen. At denne symfonien aldri har tapt noe av sin kraft, forklarer Maxim Sjostakovitsj slik: ’Det handler ikke bare om 2. verdenskrig, men om den endeløse kampen mellom godt og ondt.’

Det er Oslo-Filharmonien som melder dette.
Konsertene finner sted i Oslo Konserthus 23. og 24. oktober kl 19.30
Mer informasjon på orkestrets hjemmesider.

Del artikkelen på:
                  |     Mer

Kommentarer:

Kom gjerne med informasjon, argumenter og synspunkter. Du kan enten kommentere via din Facebook-profil, eller, om du ikke har det, via vårt lokale kommentarsystem. Vi krever uansett at du underskriver med fullt navn. Alle kommentarer må godkjennes av redaksjonen før de offentliggjøres (mer om Ballades kommentarsystem). På forhånd takk!


Lokale kommentarer:

Legg til ny lokal kommentar

Ingen lokale kommentarer er lagt til

Siste fra forsiden

Marianne Sveen (Foto: Linn Carin Dirdal)

Skriver på fonetikk og overtoner

– Uten at man tenker over det bevisst, så tror jeg det er overtonene som inviterer til ulike melodier, sier Marianne Sveen. Ballade møtte artisten og komponisten til en prat om det å skrive musikk.Les mer om dette

F.v. Helene Myklemyr Bolstad (nestleiar), Per Øyvind Tveiten (leiar) og Mari Skeie Ljones (nestleiar) i FolkOrg
 (Foto: Knut Aastad Bråten)

Unyanserte påstander

INNLEGG: I programmet Vårt lille land på TV2 sist søndag fremstiller Gerhard Helskog folkemusikken som et pengesluk, og stiller spørsmål om tilskuddene bidrar til å stagnere utviklingen. Fremstillingen er både feil og unyansert, mener FolkOrg – organisasjon for folkemusikk og folkedansLes mer om dette

Caroline Ailin (Foto: Presse)

Kunsten å forstå en artist

Låtskriver Caroline Ailin gjør kommersiell karriere i London. Snart går turen også til USA. - Det handler om å finne balansen mellom det ingen andre har gjort og noe som appellerer, sier hun.Les mer om dette




Siste om kunstmusikk

04.04.2014

Kirkestemmer


Ballade · Kongens gate 24 , 0153 Oslo
  Redaktør Ida Habbestad · ida@ballade.no
Vil du annonsere i Ballade? Ta kontakt med: Sture Bjørseth · sture@ballade.no · Mob: 95 43 60 31
Ballade drives etter redaktørplakaten og vær varsom-plakaten