Markerer Badens 100 år

31. august er det 100 år siden komponisten og organisten Conrad Baden (1908-89) ble født. Snart blir et utvalg av hans orkesterverker utgitt på plate.

Del artikkelen på:
                    |     Mer

Conrad Baden

Badens produksjon har inntil nå ikke vært tilgjengelig på CD. Utgivelsen som lanseres tirsdag gir derfor en unik mulighet til å få innsikt i 100-årsjubilantens kompsisjoner. CD-en viser dessuten spennet i Badens musikk, der inspirasjonen fra både neoklassisisme, norske slåtterytmer og tolvtoneteknikk sto sentralt. ”Hele tiden kan man skimte hans varme romantikk og melodiske føringer” legger Simax til i sin pressemelding.


Fra orgel til orkester

Baden studerte orgel i Leipzig og begynte som profesjonell organist i 1928. I 30-årsalderen begynte han for alvor å komponere, og da skrev han først og fremst kor- og orgelverker til eget bruk som organist, først i Drammen og senere i Oslo. I 1946 sto han fram i offentligheten som komponist, og etter et studieopphold i Paris i 1950 satset han i større grad på å komponere orkestermusikk (seks symfonier) og kammermusikk.


Intrada Sinfonica og Soria Moria slott

”Intrada Sinfonica”, som regnes som hans mest kjente verk, fikk sin urfremføring under Festspillene i Bergen med Karsten Andersen som dirigent i 1970. Festpreget understrekes allerede fra starten med messingfanfarer, som gjentatte ganger setter sitt preg på verket. Det er rytmisk driv, og i de mer lyriske partiene får soloblåserne vekselvis spille temaet og belyse det med sin farge.

Badens ”Eventyr-suite” fra 1960 tar utgangspunkt i flere kjente folkeeventyr, og satsene er små, morsomme programmusikalske bilder med en karakteristisk og utsøkt instrumentasjon. Her finner man både ”Kjerringa mot strømmen”, ”Tommeliten”, ”Prinsessen i berget det blå” og ”Soria Moria slott”. Det er imidlertid ikke folkemusikken som er inspirasjonskilden til disse verkene, Baden er mer påvirket av Bela Bartók og den franske komponistgruppen Les Six, og verket er en selvstendig behandling av alle disse impulsene til et moderat-moderne tonespråk.


Skribent, kirkemusiker og pedagog

Conrad Baden var gjennom hele sitt virke aktiv som skribent og musikkritiker, bl.a i Vårt Land og Morgenbladet og i en rekke musikktidsskrifter. Fra 1947 og frem til han fylte 70 år virket Baden som lærer i harmonilære og kontrapunkt ved Musikkonservatoriet i Oslo. Fra 1960 var han organist i Ris kirke i Oslo.

Utgivelsen lanseres 9. september. Medvirkende utøvere er Geir Henning Braaten (piano), Oslo Filharmoniske Orkester, Karsten Andersen (dirigent), Harmoniens orkester, Bjørn Halvorsen (klarinett), Sverre Bruland (dirigent), Alf Årdal (dirigent), Kjell Ingebretsen (dirigent) og Heinz Freudenthal (dirigent).

Det er Simax som melder dette.

Del artikkelen på:
                  |     Mer

Kommentarer:

Kom gjerne med informasjon, argumenter og synspunkter. Du kan enten kommentere via din Facebook-profil, eller, om du ikke har det, via vårt lokale kommentarsystem. Vi krever uansett at du underskriver med fullt navn. Alle kommentarer må godkjennes av redaksjonen før de offentliggjøres (mer om Ballades kommentarsystem). På forhånd takk!


Lokale kommentarer:

Legg til ny lokal kommentar

Ingen lokale kommentarer er lagt til

Siste fra forsiden

Marianne Sveen (Foto: Linn Carin Dirdal)

Skriver på fonetikk og overtoner

– Uten at man tenker over det bevisst, så tror jeg det er overtonene som inviterer til ulike melodier, sier Marianne Sveen. Ballade møtte artisten og komponisten til en prat om det å skrive musikk.Les mer om dette

F.v. Helene Myklemyr Bolstad (nestleiar), Per Øyvind Tveiten (leiar) og Mari Skeie Ljones (nestleiar) i FolkOrg
 (Foto: Knut Aastad Bråten)

Unyanserte påstander

INNLEGG: I programmet Vårt lille land på TV2 sist søndag fremstiller Gerhard Helskog folkemusikken som et pengesluk, og stiller spørsmål om tilskuddene bidrar til å stagnere utviklingen. Fremstillingen er både feil og unyansert, mener FolkOrg – organisasjon for folkemusikk og folkedansLes mer om dette

Caroline Ailin (Foto: Presse)

Kunsten å forstå en artist

Låtskriver Caroline Ailin gjør kommersiell karriere i London. Snart går turen også til USA. - Det handler om å finne balansen mellom det ingen andre har gjort og noe som appellerer, sier hun.Les mer om dette




Siste om kunstmusikk

04.04.2014

Kirkestemmer


Ballade · Kongens gate 24 , 0153 Oslo
  Redaktør Ida Habbestad · ida@ballade.no
Vil du annonsere i Ballade? Ta kontakt med: Sture Bjørseth · sture@ballade.no · Mob: 95 43 60 31
Ballade drives etter redaktørplakaten og vær varsom-plakaten