Iskald vind fra nord

INTERVJU: Nordlandsband med Infernodebut denne uken. Iskald er to unge gutter fra Sortland, nå med base i Bodø, som har en debutplate i armen og en oppfølger i ermet. Iskald representerer på mange måter den nye generasjonen black metal i Norge. – Jeg tror vi står overfor et veiskille i norsk black metal. De som er og som har vært store vil ikke vare evig. Band som Enslaved og Dimmu har kanskje bare maks 10 år igjen av karrieren. Så finnes det en del band i startgropa, og det er vi som skal ta over etter disse, sier trommis og vokalist Aage Krekling i dette intervjuet med Ballade.

Del artikkelen på:
                    |     Mer

Iskald

Av Bjørn Hammershaug

Iskald er i første rekke de to unge guttene Simon Larsen og Aage Krekling som trakterer det meste av instrumenter selv. I tillegg har de med seg bassist Rene Zonneveld og gitarist Espen Solstad når de opptrer live.

Larsen og Krekling dannet bandet i Sortland tidlig i 2005. Den selvutgitte EP’en Northern Twilight fulgte senere samme år. I 2006 spilte de inn debutplaten Shades of Misery, som fant veien gjennom plateselskap og ut i butikkene i 2007. Den ble gjennomgående godt mottatt, og fikk mange til å plassere Iskald innen den mer melodiske formen for svartmetall. ”Tenk deg en blanding av tidlig Dimmu Borgir, den melodiske utgaven av Darkthrone med Keep of Kalessins intensitet”, sa Scream Magazines anmelder og serverte platen full pott.


Inferno er viktig

Nettet begynner å snøre seg rundt bandet, som nå er i gang med oppfølgeren og med en nær forestående opptreden på Inferno i sikte, der de spiller hele to ganger (inkludert kick-off festen) nå i påsken.

Det er en mulighet trommis og vokalist Aage Krekling begjærlig griper tak i:

- Det er en festival som betyr svært mye for et band som oss. Vi har vært der som publikum de to siste årene, og sett hvor viktig den er. Inferno har blitt sykt svært på sin måte, uten at det har blitt for stort. Hele metallverden er samlet der, samtidig som de har beholdt det intime over festivalen. Det er viktig for oss å gjøre en bra innsats der, så det er bare å gi på, sier Krekling fra øvingsstudioet i Bodø. Bandet finpusser de siste detaljer før de tar turen sørover, og de gleder seg både som utøvere og som interesserte:

- Det er som vanlig et fett program på Inferno. De varierer veldig fra år til år, og nå er det et ganske ”thrasha” program. Det er ikke så veldig safe, samtidig som det er spennende. I tillegg har de jo fått inn store norske navn som Satyricon og Gorgoroth som gjør det hele komplett.


Egenart

Dere har blitt beskrevet som ”melodisk black metal” eller ”ekstremmetall”, med forbilder i Slayer og Immortal. Hva legger dere selv i slike genrebetegnelser?

- Ja, vi har hørt mye om hva vi er og hva vi spiller fra andre folk. Selv kaller vi det vi driver med for melodisk ekstremmetall. Det favner om det meste siden vi henter inn elementer fra både svart-, thrash- og dødsmetall. Så får det være opp til andre å vurdere hva vi gjør, men vi holder på med det vi selv synes er kult. Det som er vår greie, sier Krekling.

Det å gjøre sin egen greie og finne et eget sound kan også skyldes bandets geografiske plassering.

- Vi er vel omtrente det eneste bandet fra nord som har fått utrettet noe særlig de siste årene, og det er kult. Vi holder oss stort sett til oss selv, uten å ta hensyn til eller knytte bånd til andre artister. Det forhindrer oss nok fra å havne i den samme suppa som alle de andre, bekrefter Krekling.

De har gjort enkelte konserter i Oslo, Trondheim og i Nord-Norge, men bandet skuer mer mot Europa og USA når det gjelder livejobbing.

- Nord-Norge har vi egentlig gitt opp, det er ikke kult altså, sier Krekling med et smil.

- Miljøet er så bittelite at konserter blir en parodi. Plateselskapet har sagt at de ønsker oss utenfor landets grenser med den neste platen, og selv om det ikke foreligger noe konkret håper jeg det blir noe av.


Fra trivelig til ondt

Krekling og Larsen har i hvert fall jobbet hardt og målrettet for å komme dit de er i dag. De spilte inn debuten på egen hånd og uten kontrakt med noe plateselskap.

- Ja, vi stod ganske alene, produktet i hånda og uten plateselskap. Det ble en lang prosess der vi sendte den rundt. Vi fikk tilbud fra mye søppel, inntil Indie tok den inn og slapp den faktisk dagen før Infernofestivalen i fjor. De har gjort en veldig god jobb for oss.

Nå har de to halvannen låt igjen før oppfølgeren er klar for innspilling. De har booket studiotid i juni, og satt utgivelsesdato til 11. august.

- Vi jobber med å få en dyktig gresk produsent som er tilknyttet Stonegard til å ta den jobben. Vi fikk mye skryt for debuten, men var ikke helt fornøyde selv. Vi mener vi har sterkere materiale nå, og med bedre produksjon vil vi løfte oss et steg videre. Musikalsk er det nok ikke den store utviklingen, men vi har nok blitt både kjappere og mørkere. De fleste band går fra å være onde til å bli triveligere med årene. Vi skal gå den andre veien, humrer Krekling.


Svartmetall i Norge

Frontfigurene i Iskald er fremdeles ikke langt fra tenårene, og kan sies å representere den nye generasjonen black metal i Norge. Dette er noe de også er bevisste på selv:

- Jeg tror vi står overfor et veiskille i norsk black metal. De som er og som har vært store vil ikke vare evig. Band som Enslaved og Dimmu har kanskje bare maks 10 år igjen av karrieren. Så finnes det en del band i startgropa, og det er vi som skal ta over etter disse. Musikalske har black metal blitt en annerledes genre siden 90-tallet, da skulle alt høres kassett ut. Nå er dessuten genren så akseptert i Norge at man kan gjøre hva man vil, så lenge det høres kult ut. Skal man få et stort navn må man uansett gjøre sin egen greie, sier Krekling.

Hvor viktig har den norske scenen vært for et andregenerasjonsband som Iskald?

- Den har vært sykt viktig – for hele genren som sådan. Uten alt det som skjedde på 90-tallet hadde ikke black metal vært på det norske kartet. Det er en genre som det høres på i utlandet, og særlig i USA der norsk black metal virkelig har et navn. Det er derfor viktig å treffe det markedet, avslutter Aage Krekling og Iskald – på vei til Inferno og et møte med fans og bransje fra både USA og Europa.

Del artikkelen på:
                  |     Mer

Kommentarer:

Kom gjerne med informasjon, argumenter og synspunkter. Du kan enten kommentere via din Facebook-profil, eller, om du ikke har det, via vårt lokale kommentarsystem. Vi krever uansett at du underskriver med fullt navn. Alle kommentarer må godkjennes av redaksjonen før de offentliggjøres (mer om Ballades kommentarsystem). På forhånd takk!


Lokale kommentarer:

Legg til ny lokal kommentar

Ingen lokale kommentarer er lagt til

Siste fra forsiden

Marianne Sveen (Foto: Linn Carin Dirdal)

Skriver på fonetikk og overtoner

– Uten at man tenker over det bevisst, så tror jeg det er overtonene som inviterer til ulike melodier, sier Marianne Sveen. Ballade møtte artisten og komponisten til en prat om det å skrive musikk.Les mer om dette

F.v. Helene Myklemyr Bolstad (nestleiar), Per Øyvind Tveiten (leiar) og Mari Skeie Ljones (nestleiar) i FolkOrg
 (Foto: Knut Aastad Bråten)

Unyanserte påstander

INNLEGG: I programmet Vårt lille land på TV2 sist søndag fremstiller Gerhard Helskog folkemusikken som et pengesluk, og stiller spørsmål om tilskuddene bidrar til å stagnere utviklingen. Fremstillingen er både feil og unyansert, mener FolkOrg – organisasjon for folkemusikk og folkedansLes mer om dette

Caroline Ailin (Foto: Presse)

Kunsten å forstå en artist

Låtskriver Caroline Ailin gjør kommersiell karriere i London. Snart går turen også til USA. - Det handler om å finne balansen mellom det ingen andre har gjort og noe som appellerer, sier hun.Les mer om dette



Ballade · Kongens gate 24 , 0153 Oslo
  Redaktør Ida Habbestad · ida@ballade.no
Vil du annonsere i Ballade? Ta kontakt med: Sture Bjørseth · sture@ballade.no · Mob: 95 43 60 31
Ballade drives etter redaktørplakaten og vær varsom-plakaten