Metoder for lydopptak ved naturdokumentarer

4. desember holder Chris Watson og Mike Harding masterclass om emnet i Bergen.

Del artikkelen på:
                    |     Mer

Chris Watson 07

I anledning at Chris Watsons fremføring av "STORM" vil Watson sammen med Mike Harding (plateselskapet Touch) avholde masterclass i Bergen, 4. desember. Masterclassen anbefales for alle som er interessert i lyd og lydopptak, både som selvstendig kunstnerisk uttrykk og til bruk i film.

Chris Watson er verdens fremste `sound recordist` av naturlyder. Han har vært på de fleste steder på vår klode og tatt opp lyden av alt mulig som kan krype, fly, svømme og gå, og har blitt tildelt den prestisjetunge BAFTA for sitt arbeid på “Life of Birds”, en av mange naturdokumentarer han har gjort sammen med David Attenborough for BBC.

Med blir også Mike Harding som vil fortelle om Touch Records som han selv som driver. TOUCH er en av Storbritannias eldste uavhengige audiovisuelle organisasjoner, siden opprettelsen for 25 år siden, og her er både Chris Watson og BJ Nilsen representert, i tillegg til norske Biosphere, Lasse Marhaug og Nils Henrik Åsheim

Program:

Filmlyd: Atmosfærer over og under overflaten.
Av Chris Watson & Mike Harding

Del 1 - 1 time

Chris Watson: En masterclass om metodene for lydopptak ved naturdokumentarer.

Chris Watsons mangeårige arbeid i et variert spekter av naturomgivelser over hele verden, har gitt unike utfordringer og resultert i utviklingen av en rekke kreative og spissfindige metoder for opptak av lyd. Opptak av gribber som fortærer et sebrakadaver, kjempeskilpadder som parer seg og mange andre eksempler fra hans opptak vil bli brukt som illustrasjoner til Watsons egne beskrivelser. Om mulig vil det også bli spilt eksempler i surround lyd fra National Geographics serie om Galapagos-øyene, som nylig vant “Asian Wildlife Film Award for Sound Recording”. Serien ble vist på NRK i oktober 2007.

Pause 15 minutter

Del 2 - 45 minutter

Mike Harding om Chris Watsons arbeid knyttet til Touch.

Chris Watson tar i tillegg opp lyd for CD- og vinylproduksjoner og for lydspor til film. Han lager lydinstallasjoner og gjør live opptredener med utgangspunkt i sine opptak. Mike vil redegjøre for forholdet mellom Watson, plateselskapet Touch og utgiveren Touch Music. Han vil også ta opp forhold knyttet til copyright og andre praktiske elementer relatert til det ikke-musikalske aspektet ved Watsons arbeid. Hva skjer når copyright-system formulert i 1913 kolliderer med modernistisk tenkning? Mike synliggjør temaer, som for mange er usynlige, men som ofte former og tvinger frem respons på utfordringene presentert av moderne media.

Masterclassen er arrangert i forbindelse med Chris Watson og BJNilsens live fremførelse av ”STORM”, et lydverk basert på nordsjøområdets kraftige vær og natur. Kl.18:30, samme dag og samme sted. De som ønsker å delta kan henvende seg til olemadssirksvevle.com, eller møte opp på Magnus Barfot kino i forkant av begivenheten. Prisen er 200,- NOK.

Dette i følge en pressemelding.

Del artikkelen på:
                  |     Mer

Kommentarer:

Kom gjerne med informasjon, argumenter og synspunkter. Du kan enten kommentere via din Facebook-profil, eller, om du ikke har det, via vårt lokale kommentarsystem. Vi krever uansett at du underskriver med fullt navn. Alle kommentarer må godkjennes av redaksjonen før de offentliggjøres (mer om Ballades kommentarsystem). På forhånd takk!


Lokale kommentarer:

Legg til ny lokal kommentar

Ingen lokale kommentarer er lagt til

Siste fra forsiden

Marianne Sveen (Foto: Linn Carin Dirdal)

Skriver på fonetikk og overtoner

– Uten at man tenker over det bevisst, så tror jeg det er overtonene som inviterer til ulike melodier, sier Marianne Sveen. Ballade møtte artisten og komponisten til en prat om det å skrive musikk.Les mer om dette

F.v. Helene Myklemyr Bolstad (nestleiar), Per Øyvind Tveiten (leiar) og Mari Skeie Ljones (nestleiar) i FolkOrg
 (Foto: Knut Aastad Bråten)

Unyanserte påstander

INNLEGG: I programmet Vårt lille land på TV2 sist søndag fremstiller Gerhard Helskog folkemusikken som et pengesluk, og stiller spørsmål om tilskuddene bidrar til å stagnere utviklingen. Fremstillingen er både feil og unyansert, mener FolkOrg – organisasjon for folkemusikk og folkedansLes mer om dette

Caroline Ailin (Foto: Presse)

Kunsten å forstå en artist

Låtskriver Caroline Ailin gjør kommersiell karriere i London. Snart går turen også til USA. - Det handler om å finne balansen mellom det ingen andre har gjort og noe som appellerer, sier hun.Les mer om dette




Siste om kunstmusikk

04.04.2014

Kirkestemmer


Ballade · Kongens gate 24 , 0153 Oslo
  Redaktør Ida Habbestad · ida@ballade.no
Vil du annonsere i Ballade? Ta kontakt med: Sture Bjørseth · sture@ballade.no · Mob: 95 43 60 31
Ballade drives etter redaktørplakaten og vær varsom-plakaten