Mathias Eick – ut av rekken

INTERVJU: Mathias Eick har alltid vært en del av større band. Nå tar han skrittet ut og blir bandleder for sin egen kvartett. Det skjer i kjølvannet av at han ble kåret til årets internasjonale jazztalent for 2007. Til sin nye kvartett har 27-årige Eick hentet inn tre ringrever i norsk jazz, og bandet debuterer under Sandvika Storbandfestival på lørdag. - Prisen har betydd veldig mye. Jeg har fått muligheten til å samle akkurat de folkene jeg ville ha med i bandet, sier Eick til Ballade.

Del artikkelen på:
                    |     Mer

Mathias Eick i New York_2007

Av Carl Kristian Johansen

Trompetisten Mathias Eick ble den andre nordmannen på rad som mottok talentprisen fra International Jazz Festivals Organization (IJFO) og International Association For Jazz Education (IAJE).

Saksofonist Kjetil Møster mottok den for 2006, og i kjølvannet stiftet Møster sin egen sekstett som han nå turnerer med.

Eick er inntil nå mest kjent for sitt medlemskap i band som Jaga Jazzist, Motif og Jacob Young Band. Nå er også Eick bandleder for første gang.

27-åringen har hentet inn Jon Balke på tangenter, Audun Kleive på trommer og Audun Erlien på bass.

- Prisen har betydd veldig mye. Jeg har fått muligheten til å samle akkurat de folkene jeg ville ha med i bandet. Jeg kunne tilby spillejobber som var ganske fete med en gang, og da kunne jeg ringe de feteste gutta. Dette er en flying start for meg, sier Eick.

- Kleive, Balke og Erlien er noen av de beste jeg vet om på sine respektive instrumenter, og jeg har lenge ønsket å spille med de tre. Det har vært en drøm å samle dem. De tar ting utrolig kjapt, de kommer med stor personlig tyngde, og gjør utrolig bra tolkninger av musikken jeg gir dem. I det hele tatt er de veldig takknemlig å jobbe med.

Kan du antyde hva slags musikalsk landskap dere befinner dere i?

- Det dreier seg om musikk som jeg har lagd opp gjennom åra, og skrevet og spilt inn selv. Det er relativ enkel og lyrisk musikk, ikke nødvendigvis jazz eller pop, men åpen musikk med en god del impro-elementer. Jeg ville gi dem tegneark som var litt Donald-aktig, slik at de kunne fargelegge ganske åpne figurer. Det gjør de veldig bra, sier Eick

Som en skjære på tunet

Mathias Eick Kvartett har sin første konsert i Norge under gjenoppståtte Sandvika Storbandfestival førstkommende lørdag. Det blir en av de første gangene Eick opptrer som bandleder.

Hvordan ser du på å lede en gruppe så erfarne musikere?

- Jeg er rolig som en skjære på tunet. De er så flinke, gode og erfarne at jeg kan bare kan lene meg tilbake og kose meg.

Ikke bare det at du spiller samme instrument, dette minner meg om holdningen til Miles Davis i sin tid, Eick?

- Jeg opererer ikke etter hans prinsipp. På Kind of Blue lagde Miles enkle systemer og lot musikerne gjøre hva de ville rundt det. Jeg har ikke gjort dette med Kind of Blue i tankene, men kanskje litt underbevisstheten.

- Miles har alltid vært et kjempeforbilde for meg, men de siste årene har Jan Garbarek, Kenny Wheeler og Tomasz Stanko vært de største heltene. Før det var det Clifford Brown og Chet Baker. Men Miles har selvsagt betydd veldig mye, sier Eick.

Eick-soundet

Noen ganger er det slik at yngre musikere bruker tid på å forme sitt eget sound etter å ha ligget nært sine forbilder og læremestere. Kjetil Møster har blant annet fortalt at han brukte tid på komme ut av skyggen til John Coltrane.

Hva er din vurdering av deg selv i dette perspektivet, Eick?

- Jeg hørte nettopp Nils Petter Molvær på konsert og jeg synes det var spennende nå å høre linken til hvordan han spilte i Masqualero på 1980-tallet. Det blir interessant om jeg kan se tilbake på meg selv om 20 år, og høre om jeg har funnet min egen stemme på samme måte.

Eick går ikke i en spesiell retning som Arve Henriksen, men dyrker trompeten i en mer tradisjonell forstand.

- Jeg jobber mye med klang, og har mye fokus på den skjønnheten som ligger i instrumentet. I dette ligger det en kjempestor respekt for Per Jørgensen, Arve og Nils Petter, sier han.

Formatutforsking

Eick er altså flasket opp i store bandformater og på den måten er det kanskje naturlig at han er årets festivalartist på Sandvika Storbandfestival. Men hva med de mindre formatene, har du vurdert trio- duo- og soloformatet, Eick?

- Jeg har vurdert å gjøre duo- og triokonstellasjoner, og bandet mitt startet egentlig som en trio med Kleive og Balke. Vi gjorde to jobber i New York og Cannes. Jeg kunne på generell basis tenke meg et mindre format, men jeg har alltid likt å ha en massiv pakke å jobbe med. Jaga Jazzist med ti og Thomas Dybdahl med syv musikere på scenen er eksempler på det. Jeg liker altså de store formatene, men gleder meg til å forske mer på de små etter hvert.

Ser du på de små konstellasjonene som mer krevende å være kreativ i på noen måte?

- Det kreves jo selvsagt mer fokus når man er færre, men det er da ikke negativt!

Resident i Sandvika

Foruten premieren med sin nye kvartett under Sandvika Storbandfestival, kommer Eick til å spille med et ungdomsstorband og et voksenstorband. Det siste skal spille egne komposisjoner arrrangert av trombonist Øyvind Brække.

- Min rolle med ungdomsstorbandet blir å komme inn på ettermiddagen for å være inspirator, snakke om improvisasjon, og selvsagt spille med dem. Asker og Bærum er samlet i ett storband, og det er et sabla bra band. De er overraskende gode. Hadde jeg vokst opp i et slikt band ville jeg kanskje vurdert å bli storbandmusiker på heltid, smiler Eick.

- På den andre siden er Brække sine arrangementer relativt komplekse. Slik det er nå blir det mer streit musikk med ungdomsstorbandet på dagen, og mer kompleks harmonikk på kvelden.

Hvordan ser du på å være festivalartist i Sandvika?

- Morsomt å få forespørselen - har aldri vært det på en festival før. Jeg får gjøre tre forksjellige ting på kort veldig tid. Og så er det en veldig hyggelig ting i forhold til oppmerksomhet til mitt navn og mitt band. Jeg tar i mot det jeg kan få med åpne armer, sier Eick.

For å følge Mathias Eicks bevegelser fra time til time, gå til hjemmesiden til Sandvika Storbandfestival. Der finnes også informasjon om det øvrige programmet. Festivalen skjer denne helgen, fra torsdag 14. til lørdag 16. juni.

Del artikkelen på:
                  |     Mer

Kommentarer:

Kom gjerne med informasjon, argumenter og synspunkter. Du kan enten kommentere via din Facebook-profil, eller, om du ikke har det, via vårt lokale kommentarsystem. Vi krever uansett at du underskriver med fullt navn. Alle kommentarer må godkjennes av redaksjonen før de offentliggjøres (mer om Ballades kommentarsystem). På forhånd takk!


Lokale kommentarer:

Legg til ny lokal kommentar

Ingen lokale kommentarer er lagt til

Siste fra forsiden

Marianne Sveen (Foto: Linn Carin Dirdal)

Skriver på fonetikk og overtoner

– Uten at man tenker over det bevisst, så tror jeg det er overtonene som inviterer til ulike melodier, sier Marianne Sveen. Ballade møtte artisten og komponisten til en prat om det å skrive musikk.Les mer om dette

F.v. Helene Myklemyr Bolstad (nestleiar), Per Øyvind Tveiten (leiar) og Mari Skeie Ljones (nestleiar) i FolkOrg
 (Foto: Knut Aastad Bråten)

Unyanserte påstander

INNLEGG: I programmet Vårt lille land på TV2 sist søndag fremstiller Gerhard Helskog folkemusikken som et pengesluk, og stiller spørsmål om tilskuddene bidrar til å stagnere utviklingen. Fremstillingen er både feil og unyansert, mener FolkOrg – organisasjon for folkemusikk og folkedansLes mer om dette

Caroline Ailin (Foto: Presse)

Kunsten å forstå en artist

Låtskriver Caroline Ailin gjør kommersiell karriere i London. Snart går turen også til USA. - Det handler om å finne balansen mellom det ingen andre har gjort og noe som appellerer, sier hun.Les mer om dette



Ballade · Kongens gate 24 , 0153 Oslo
  Redaktør Ida Habbestad · ida@ballade.no
Vil du annonsere i Ballade? Ta kontakt med: Sture Bjørseth · sture@ballade.no · Mob: 95 43 60 31
Ballade drives etter redaktørplakaten og vær varsom-plakaten