Vinterlydfestivalen med fokus på Huber

Gjennom flere konserter, og et komponistmøte, presenterer samtidsmusikkensemblet asamisimasa et portrett av av den tyske komponisten Nicolaus A. Huber. Huber er lite kjent i Norge, men har hatt en tydelig innflytelse på flere unge norske komponister, som Trond Reinholdtsen og Emil Bernhardt. Dette er den første brede presentasjonen av Hubers verk her til lands.

Del artikkelen på:
                    |     Mer

asamisimasa

I samarbeid med Goethe Institut Oslo og Norges musikkhøgskole presenterer ensemblet asamisimasa gjennom flere konserter, og et komponistmøte, et portrett av den tyske komponisten Nicolaus A. Huber ved Vinterlydfestivalen på Norges Musikkhøgskole.

Huber er en av Tysklands mest markante, særpregede og beryktede komponister, og har vært en viktig figur i forhold til å anskueliggjøre politiske og konseptuelle ideer i samtidsmusikken. Huber er lite kjent i Norge, men har hatt en tydelig innflytelse på flere unge norske komponister, som Trond Reinholdtsen og Emil Bernhardt. Dette er den første brede presentasjonen av Hubers verk her til lands.

Hubers virke springer ut av en tysk venstreorientert politisk tenkning blandet med et serielt håndverk. Huber har, som sine kolleger Helmut Lachenmann og Mathias Spahlinger, inntatt en politisk orientert posisjon som komponist, og gjennom en svært analytisk holdning forsøker han å blottlegge musikkens politiske, historiske og kulturelle betingelser.


Flere av Hubers verk henspiller derfor direkte på annen musikk, og like gjerne på søramerikansk folkemusikk som vestlig kunstmusikk. Andre verk kan sammenstille svært forskjelligartede referanser, slik som verket "Offenes Fragment" som bygger på tekstbrokker av den tyske poeten Friedrich Hölderlin og biografiske detaljer fra Frank Sinatras liv.

Atter andre verk benytter seg av fremmedgjøringsteknikker som kan rykke lytteren ut av en vanlig lytterposisjon. Ensembleverket "Music on Canvas" har således en forsterket jogger som solist, og i det elektroakustiske verket "AION", som er en riktig tysk EA-klassiker, spiller forskjellige lukter en viktig rolle. Sistnevnte verk er gravd opp fra WDR's arkiver og digitalisert for denne anledningen, og etter en fremføring under ISCM-festivalen i Paris i 1975 skrev den danske kritikeren Bent Lorentzen om AION: - Festivalens mest særprægede stykke, af en sådan karakter, at det sikkert aldrig vil kunne opføres i Danmark?!

Nå fremføres verket dog for første gang i Norge. Nesten 40 år etter at det ble laget.

Dette i følge en pressemelding.

PROGRAM:

Fredag 02.03. 19.30 konsert nmh sinfonietta (Music on Canvas)

Lørdag 03.03. 14.00 møt komponisten n.a. huber

Lørdag 03.03. kl.17.00 konsert asamisimasa (Offenes Fragment/ Beads & Brackets / AION / Ludwig van Beethoven: trio, op. 11 "Gassenhauer")

Søndag 4.03 kl.15.00 konsert nmh slagverkensemble (Clash Music, Herbstfestival)


Vinterlydfestivalen foregår på Norges Musikkhøgskole Slemdalsvn. 11, Majorstua.

Lørdag 03.03. kl. 17 bill. NOK 70, forøvrig gratis adgang


NMHs slagverksensemble ledes for anledningen av Bernhardt Wulff, som har bestilt, urfremført og dirigert flere av Hubers verk.

Del artikkelen på:
                  |     Mer

Kommentarer:

Kom gjerne med informasjon, argumenter og synspunkter. Du kan enten kommentere via din Facebook-profil, eller, om du ikke har det, via vårt lokale kommentarsystem. Vi krever uansett at du underskriver med fullt navn. Alle kommentarer må godkjennes av redaksjonen før de offentliggjøres (mer om Ballades kommentarsystem). På forhånd takk!


Lokale kommentarer:

Legg til ny lokal kommentar

Ingen lokale kommentarer er lagt til

Siste fra forsiden

Marianne Sveen (Foto: Linn Carin Dirdal)

Skriver på fonetikk og overtoner

– Uten at man tenker over det bevisst, så tror jeg det er overtonene som inviterer til ulike melodier, sier Marianne Sveen. Ballade møtte artisten og komponisten til en prat om det å skrive musikk.Les mer om dette

F.v. Helene Myklemyr Bolstad (nestleiar), Per Øyvind Tveiten (leiar) og Mari Skeie Ljones (nestleiar) i FolkOrg
 (Foto: Knut Aastad Bråten)

Unyanserte påstander

INNLEGG: I programmet Vårt lille land på TV2 sist søndag fremstiller Gerhard Helskog folkemusikken som et pengesluk, og stiller spørsmål om tilskuddene bidrar til å stagnere utviklingen. Fremstillingen er både feil og unyansert, mener FolkOrg – organisasjon for folkemusikk og folkedansLes mer om dette

Caroline Ailin (Foto: Presse)

Kunsten å forstå en artist

Låtskriver Caroline Ailin gjør kommersiell karriere i London. Snart går turen også til USA. - Det handler om å finne balansen mellom det ingen andre har gjort og noe som appellerer, sier hun.Les mer om dette




Siste om kunstmusikk

04.04.2014

Kirkestemmer


Ballade · Kongens gate 24 , 0153 Oslo
  Redaktør Ida Habbestad · ida@ballade.no
Vil du annonsere i Ballade? Ta kontakt med: Sture Bjørseth · sture@ballade.no · Mob: 95 43 60 31
Ballade drives etter redaktørplakaten og vær varsom-plakaten