Nordprofil: Tale til Nordmo Løvberg

Siden hun debuterte i Universitetets Aula i 1948, med en forestilling som ble så populær at den måtte fremføres to ganger, har Aase Nordmo Løvberg levd et usedvanlig rikt liv i musikkens tjeneste. Hun var med på det som er blitt kalt gullalderen ved Stockholmsoperaen, og har opptrådt på de største operascenene i verden. Her kan du lese hele talen til henne ved overrekkelsen av Nordprofil-prisen 2005.

Del artikkelen på:
                    |     Mer

Aase Nordmo Løvberg 2005 (foto: Frode Pedersen)

Av Rolf Urke, leder i Nordprofil

Årets Nordprofil-vinner kan se tilbake på en eventyrlig karriere hjemme og ute. Det er sjelden at begrepet ”stor i utlandet” er mer dekkende. Hun ble tidlig ansett som et naturtalent.

Nordprofilprisen 2005 tildeles operasanger Aase Nordmo Løvberg fra Målselv i Troms. På den måten ønsker Nordprofil å hedre en av landsdelens og landets aller fremste klassiske kunstnere gjennom tidene. Aase Nordmo Løvberg har opptrådt på de største operascenene i verden. Hun har alltid likt mennesker og vært åpen av natur. Som nordlendinger har vi alltid følt et sterkt eierforhold til henne og opplevd at hun står oss nært.

For Aase Nordmo Løvberg har det vært viktig å bringe musikken ut til det publikum, som ikke var i umiddelbar nærhet av konsert- og operahus. Mellom store oppsetninger og konserter i utlandet brukte hun derfor enhver anledning til å dra på konsertturné i hjemlandet. Dette gjorde Aase Nordmo Løvberg selv om hun beskriver seg selv som ”uvanlig lite sjøsterk”. Hun trakk fulle hus overalt. Norge hadde fått en operadiva som publikum elsket.

Juryen for Nordprofilprisen har lagt vekt på at Aase Nordmo Løvberg, i all sin storhet og berømmelse, alltid har vært opptatt av å gi noe tilbake til det landet og den landsdelen hun kom fra.

Aase Nordmo Løvberg har også spilt inn mange plater og gjennom radio har hun nådd ut til mange. Blant annet er Aase Nordmo Løvberg et av de hyppigste ønskene i Ønskekonsertens historie. Hun spiller trekkspill og har et sterkt forhold til gammeldans og folkemusikk.

Aase Nordmo Løvberg ble født i 1923 og vokste opp på gården Nordmo i Målselv. Hun var nummer tre av fire søsken. Moren var en dyktig organist, og faren var en habil fiolinist. Barndomshjemmet var fullt av musikk og de var aktive i bygdas musikkliv.

Aase Nordmo Løvberg ble oppdaget av den norske militære overkommandoen som søkte ly på Nordmo gård på flukt fra tyskerne våren 1940. De mente at stortalentet måtte til Oslo. I 1942 begynte hun hos sangpedagog Haldis Ingebjart Isene i Oslo.
Ett av hennes første oppdrag var å synge under Frigjøringsforestillingen på Centraltheateret i Oslo i 1945. Hennes debutt-konsert i Universitetets Aula i 1948 fikk så stor oppmerksomhet at den måtte gjentas to ganger. Aase Nordmo Løvberg la tidlig både publikum og kritikere for sine føtter. Hun ble raskt hentet til operaen i Stockholm. Her ble hun fast medlem av solistensemblet fra 1954 til 1969 og sang ofte sammen med Jussi Bjørling og Birgit Nilsson. På den måten var hun med på det som er blitt kalt gullalderen ved Stockholmsoperaen.

Aase Nordmo Løvberg har vært professor ved Norges Musikkhøgskole og sjef for Den Norske Opera. Hun bor nå på Lillehammer og er aktiv pensjonist. Hun har fortsatt elever og er en engasjert og dyktig sangpedagog.

Da Aase Nordmo Løvberg fylte 80 år, ble det holdt en stor festkonsert for henne i Lillehammers storstue Banken. I tillegg hadde Den Norske Opera en forestilling til hennes ære. Sveriges Radio hadde et timelangt program om henne og hun var ukens artist i NRK.

Aase Nordmo Løvberg er Kommandør av St. Olavs Orden i Norge, Kommandør av Nordstjärneordenen i Sverige, hun har mottatt Kong Leopold IIs Orden av Belgia, Orange – Nassau-ordenen fra Nederland, Harriet Cohen International Music Award Gold medal for singing fra England, Oslo Bys Kulturpris, er æresmedlem av Drottningholm Slottsteater, æresmedlem av flere foreninger og hun har mottatt Lindemanprisen.

Aase Nordmo Løvberg regnes som en av etterkrigstidens mest betydelige norske kulturpersonligheter.

Del artikkelen på:
                  |     Mer

Kommentarer:

Kom gjerne med informasjon, argumenter og synspunkter. Du kan enten kommentere via din Facebook-profil, eller, om du ikke har det, via vårt lokale kommentarsystem. Vi krever uansett at du underskriver med fullt navn. Alle kommentarer må godkjennes av redaksjonen før de offentliggjøres (mer om Ballades kommentarsystem). På forhånd takk!


Lokale kommentarer:

Legg til ny lokal kommentar

Ingen lokale kommentarer er lagt til

Siste fra forsiden

Marianne Sveen (Foto: Linn Carin Dirdal)

Skriver på fonetikk og overtoner

– Uten at man tenker over det bevisst, så tror jeg det er overtonene som inviterer til ulike melodier, sier Marianne Sveen. Ballade møtte artisten og komponisten til en prat om det å skrive musikk.Les mer om dette

F.v. Helene Myklemyr Bolstad (nestleiar), Per Øyvind Tveiten (leiar) og Mari Skeie Ljones (nestleiar) i FolkOrg
 (Foto: Knut Aastad Bråten)

Unyanserte påstander

INNLEGG: I programmet Vårt lille land på TV2 sist søndag fremstiller Gerhard Helskog folkemusikken som et pengesluk, og stiller spørsmål om tilskuddene bidrar til å stagnere utviklingen. Fremstillingen er både feil og unyansert, mener FolkOrg – organisasjon for folkemusikk og folkedansLes mer om dette

Caroline Ailin (Foto: Presse)

Kunsten å forstå en artist

Låtskriver Caroline Ailin gjør kommersiell karriere i London. Snart går turen også til USA. - Det handler om å finne balansen mellom det ingen andre har gjort og noe som appellerer, sier hun.Les mer om dette




Siste om kunstmusikk

04.04.2014

Kirkestemmer


Ballade · Kongens gate 24 , 0153 Oslo
  Redaktør Ida Habbestad · ida@ballade.no
Vil du annonsere i Ballade? Ta kontakt med: Sture Bjørseth · sture@ballade.no · Mob: 95 43 60 31
Ballade drives etter redaktørplakaten og vær varsom-plakaten