"Et Norge I Krig": - Ingen tør innrømme at Bernander står bak

Det kontroversielle radioprogrammet ”Et Norge I Krig” ble på rekordtid Petres største lyttersuksess på lang tid. Nå tas programmet av luften, uten at noen av NRKs mange profilerte medarbeidere offentlig har åpnet munnen for å forsvare redaksjonen. I dette oppsiktsvekkende intervjuet hevder redaksjonen at programmet ble beordret av luften av kringkastingssjef John G. Bernander selv. – Det hele koker ned til at Bernander ikke liker meg, oss eller vår holdning til verden. Han kjører over alt og alle. Ikke minst lytterne, som tross alt er de som betaler lønnen hans, sier Kristopher Schau, som sammen med Øystein Karlsen og Morten Ståle Nilsen hevder at Bernanders lederstil fører til at ”folk som i utgangspunktet har ryggrad og integritet må se ned i bordet eller falle i unåde”. Her kommenterer redaksjonen også den plutselige avgangen til radiosjef Nils Heldal, som ble gjort kjent sist fredag.

Del artikkelen på:
                    |     Mer

Et Norge I Krig-redaksjonen

Av Arvid Skancke-Knutsen

”Et Norge I Krig” gikk på luften første gang 30. august 2004. Programmet hadde lenge vært omstridt innad i NRK – der deler av ledelsen ikke var særlig lystne på å slippe til Kristopher Schau som løs kanon på et av Statskanalens nye flaggskip. Dette skulle særlig gjelde Kalle Fürst - som bare et år tidligere hadde tatt bestemmelsen om at programideen skulle skrinlegges, offisielt på grunn av uenighet om lønn - og kringkastingssjef John G. Bernander.

Etter mye arbeid i kulissene, og flere rent tekniske grep i forhold til ansvarssiden, klarte radiosjef Nils Heldal og Petre-sjef Marius Lillelien å få lirket programmet inn på sendeskjemaet igjen. Første sending fikk en start som skulle bli symptomatisk for kontroversen som senere skulle følge. Kristopher Schau, som et par måneder tidligere hadde ertet på seg store deler av det konservative kristen-Norge gjennom den famøse opptredenen til The Cumshots på Quartfestivalen, la nå ut sin ”lite brukte sjel” til salgs på E-Bay. I samme øyeblikk som sendingen var over, ble NRK Radio for første gang på lenge taus i ti minutter. Årsaken var brann i kjelleren på Radiohuset. Alle tilstedeværende måtte forlate bygningen. Blant dem var kringkastingssjef Bernander og NRK-styret, som akkurat da satt i møte.

-Det er tydelig at det er sterke krefter i sving her - faktisk de sterkeste kreftene, uttalte Kristopher Schau til NRK.no i anledning branntilløpet.

DET ER BLITT desember 2004. Ballade snakker med Øystein Karlsen, Morten Ståle Nilsen og Kristopher Schau, som i slutten av november fikk brå og uventet beskjed om at programmet skulle tas av. Radiosjef og tidligere Petre-sjef Nils Heldal tok den gang fullt ansvar for beslutningen, og sendte ut følgende pressemelding:

Programmet skulle være negativt, mørkt, drøyt og dystert. Det har programmet blitt. Etter en evaluering har vi i ledelsen likevel kommet frem til at det er for negativt, mørkt, drøyt og dystert for NRK.

Øystein Karlsen, som tidligere har vært med på store Petre-suksesser som ”XL” og ”Herreavdelingen”, i tillegg til flere år som markedssjef for NRK Radio, synes det er en mildt sagt merkelig begrunnelse. Derfor er han og de andre i redaksjonen heller ikke i tvil om hvem som egentlig står bak beslutningen.

- ”Et Norge i Krig” er, i forhold til tiden vi har vært på luften, antagelig Petres største lyttersuksess noensinne. Sånn sett så må vi jo si at vi har utført jobben vår i forhold til oppdraget vi ble gitt. Jeg sier ikke dette for å presisere vår fortreffelighet, men for å sette termineringen av programmet, og grunnene for det, i perspektiv. John G. Bernander er leder for en folkefinansiert kanal, men lar personlige vurderinger og hensyn bestemme hva folk skal få høre, hevder Karlsen. - I tillegg er det hårreisende at han overkjører all øvrig ledelse. Jeg har kjent flere av folkene i denne saken i mange år, og synes det er trist å se dem bli behandlet på denne måten.

Øystein Karlsen, som i kraft av stillingen av markedssjef har hatt en unik mulighet til å se ledelseskulturen i NRK innenfra, sier i dag at ”det virker som om ledelses-strukturen til NRK råtner på rot”.

Radiosjef Nils Heldal: - Vi har en gigavinner

”Det er bare så urbra å sette på et slikt program på sentral sendetid – fordi det er helt omvendt. I sentral sendetid skal vi jo alle være glade, og vi skal gi folk mot - her er det motsatt. Det er det som er det geniale ved det. Og ikke minst – det er det som er selve ånden til Petre. Petre trenger Et Norge I Krig.” – Radiosjef Nils Heldal , mars 2004.

- Det hele er en svært pussig situasjon å være i.Vi har utelukkende fått gode tilbakemeldinger av lytterne, sier Karlsen. - Det som gjør dette virkelig bemerkelsesverdig, er at ledelsen om mulig har vært ende mer ivrige i sin ros, ikke minst Heldal, som mente at det var en "genistrek" å sende et program som dette i beste lunsjtid. Dette er altså den samme mannen som nå skulle ha tatt programmet av, fordi han hevdet å bli ”deprimert i lunsjen”. Den positive tonen smittet over på mer etablerte deler av NRK-ledelsen også, der prosjektsjef i avdelingen for radiounderholdning, Wilhelm Haagensli, fant det på sin plass å si: "Dere er en trygg del av underholdningsavdelingen."

    Ballade har blitt gjort kjent med innholdet i Heldals evaluering av programmet. I tillegg til avsnittet vi siterer overfor, mente den meget begeistrede radiosjefen at pilotprogrammet bød på ”meget viktige innslag”. Han skrev videre: ”Poenget er jo at alt er sant. Det er faktisk ikke humor. Føler at stilen bør være ”offisiellt” med litt alvorlige menn i dress som forteller triste sannheter. Gjennomfør noe slikt – og vi har en gigavinner.”

    Etter den uventede nedleggelsen av ”Et Norge I Krig” utalte Nils Heldal følgende: - Jeg mener med hånda på hjertet at "Et Norge i Krig" ble for svart, og det står jeg for.

    To uker senere velger Heldal selv å gå av.

    Bernander: Kronprinsen for den konservative høyresiden

    Om det virkelig skulle være slik at John G. Bernander personlig har fjernet Kristopher Schau fra NRKs sendeflate, er det vanskelig å forestille seg to mer forskjellige, høyprofilerte aktører i media-Norge.

    Bernander er født i Brooklyn, men vokste opp i Kristiansand, der familien startet det som etter hvert skulle bli Norges største campingplass, Hamresanden Hotel og Camping. Mormoren ville at han skulle bli prest, men det ble istedet som Unge Høyre-politiker at Bernander fikk sine første offentlige opptredener. I 1990 ble 33-åringen omtalt i Aftenposten som "den konservative veiviser" for fremtiden – en potensiell kronprins for partiet.

    I dette intervjuet varslet han i følge studentavisen Utropia ”et oppgjør med 68-generasjonens totalt liberale livssyn". På samme tid var han med på å stemme i mot partnerskapsloven. - Jeg tilhører ikke de inderlig kristne, men jeg har en sterk barnetro, har han uttalt.

    Bernander sluttet i politikken av personlige årsaker, for deretter å konsentrere seg om næringslivet. Han ble leder av det internasjonale sjøforsikringsselskapet Gard, før han igjen ble aktuell i stillingen som Einar Førdes arvtager. Da han ble ansatt som ny kringkastningssjef i 2001, var mye av kritikken fra NRK-hold at han helt manglet media- og journalist-kompetanse. Senere har det også vært stilt spørsmålstegn ved Bernanders tilknytning til lukkede makt-fellesskap som Frimurerlosjen og den mektige, internasjonale Bilderberger-gruppen.

    En av Bernanders første - og svært kontroversielle - avgjørelser som kringkastingssjef var å nekte å sende et mediekritisk innslag i ”Team Antonsen”-forgjengeren ”Åpen Post”. Bernander gikk så langt som til å unnskylde innslaget med Bård Tufte Johansen overfor konkurrenten TV2. Senere kom kontroversen rundt Petter Nome, som måtte gå av som leder av det populære programmet ”Sommeråpent”, etter at NRK-veteranen privat hadde engasjert seg sterkt mot den kommende krigen i Irak. I følge Dagbladet hadde John Bernander da godkjent å opprette en brannmur i NRKs datasystem som slettet alle e-poster som inneholdt Nomes opprop.

    I MELLOMTIDEN GIKK Kristopher Schau mer og mer ekstremt ut i sine stunts, enten det var som frontfigur i The Cumshots, som menneskelig og medial guinnea pig i både ”XL TV” og det mye omdiskuterte ”Forfall”-prosjektet, eller som gris- og grensesprengende konferansier for NRK Petre under Quartfestivalen i Bernanders hjemby.

    Schau hadde i mange år tøyd grenser – gjerne på oppdrag av en glisende Petre-ledelse, som skjønte at mannen var i ferd med å bli en av nåtidens store ungdomsidoler. Med sin medvirkning i ”Team Antonsen” våren 2004 ble han også et av de mest kjente ansiktene i NRK-systemet – og senere på sommeren i nasjonen overhodet, etter at ”Fuckforforest”-provokasjonen var et faktum som igjen og igjen ble spilt av over TV-skjermene.

    I følge VG syntes NRK-sjef John G. Bernander at Kristopher Schaus ”sex-opptreden” var ”vulgær, plump og uheldig både for Quartfestivalen og Kristiansand.” Samtidig understreket han at Schaus Quart-opptreden ikke var i regi av Statskanalen, og derfor ikke innebar hverken redaksjonelt ansvar eller arbeidsgiveransvar for Schaus handlinger.

    - Noe tilsvarende ville aldri blitt tillatt i NRK, sa Bernander til VG.

    Den øvrige NRK-ledelse: - ”Et Norge I Krig” er en hjertevarm suksess

    Vi setter tilbake til Kristopher Schau, og spør om han mener at bakgrunnen for nedleggelsen av ”Et Norge i Krig” skyldes forskjeller i verdisyn mellom redaksjonen og deler av NRKs toppsjikt.

    - Hele trøbbelet med NRK-ledelsen startet med at jeg frontet at NRK behandlet sine ansatte - og da spesielt frilanserne – dårlig, forteller Kristopher Schau. - Særlig gjaldt kritikken min Barne- og Ungdomsavdelingen, som ledes av Kalle Fürst. Det at jeg sa i fra, førte til at forholdet mitt til deler av NRK-ledelsen ble kjølig - og "Et Norge I Krig" ble en periode lagt på is. Da jeg kom tilbake med Team Antonsen, kom det en masse signaler fra sjefene i NRK, som gikk i retning av at Bernander ikke ønsket å kjøre over Fürst som sjef, og dermed heller ikke ønsket meg i programmet. At jeg endte opp i Team Antonsen er et resultat av at dyktige underledere lobbyerte kraftig, sier Schau. - Det var også på grunn av dette at ”Et Norge i Krig” -prosjektet ble lagt inn under Underholdningsavdelingen, snarere enn Barn og ungdom, som produserer alt annet av Petres programmer. Et rent teknisk grep som NRK, så vidt meg bekjent, tydde til for første gang i sin historie. Det viktigste var at Kalle Fürst ikke skulle føle at han ble overprøvd som sjef. Heldal, Lillelien og andre måtte jobbe masse i kulissene for å få på "Et Norge I Krig", spesielt i forhold til Kringkastingssjefen. Da Cumshots gjorde opptredenen sin på Quart i sommer, ble det internt ganske fort klart at Bernander ikke satte særlig pris på min person.

    ”Et Norge I Krig” har til dels rettet svært sterkt skyts mot norske myndigheters behandling av bl.a. tatere og lobotomiofre i våre nære fortid - og også stilt seg meget kritiske til kirkens overgrep opp gjennom historien. I følge redaksjonen ble grensene for Bernander nådd etter et enkelt innslag i oktober - der en fiktiv serbisk flyktning kom med trusler mot navngitte medarbeidere i Dagbladet Fredag. Schau, Nilsen og Karlsen sier at de omtalte personene var varslet på forhånd.

    - Selvsagt var det drøyt, men vi står at vi mener det var klart innenfor rammene av hva man kan tillate seg i satirisk sammenheng.

    INNSLAGET OM DEN sinte serberen var skrevet av forfatter Matias Faldbakken, som har vært en av mange bidragsytere til serien – for øvrig i selskap med størrelser som Kåre Willoch. Hans far, Knut Faldbakken, var ironisk nok en av de første som kritiserte John G. Bernander offentlig, etter at Bernander tidlig i sin karriere som NRK-direktør stanset Bård Tufte Johansens mye omtalte "kylling-stunt" i forbindelse med at Torbjørn Jagland var innlagt på sykehus.

    - Det er trist å se en fersk kringkastingssjef som stiller seg på linje med Per Ståle Lønning, kommers-kanalenes mest frådende populist, kaster all tiltro til egne medarbeideres autonomi og dømmekraft på båten, og klemmer til med svart skjerm, skrev Faldbakken senior.

    - Det var i forbindelse med det såkalte serber-innslaget at helvete brøt ut. Bernander skal personlig ha unnskyldt overfor sjefsredaktør Thor Gjermund Eriksen i Dagbladet at innslaget var sendt. Etter dette måtte vi plutselig redegjøre for hver eneste sending, og informere sjefene våre om akkurat hva som skulle komme på lufta. I dag har vi faktisk en hel gjeng med hyggelige herrer sittende på skulderne våre til enhver tid, mens vi lager programmene våre. Kort sagt er tonen plutselig blitt en helt annen. Når vi utover senhøsten kom med forespørsler om fremtidige prosjekter, ble de enten ikke besvart - eller bare trenert.

    Øystein Karlsen mener at Bernanders reaksjon på innslaget var den direkte årsaken til at "Et Norge I Krig" ble beordret av. Så sent som i slutten av september mottok redaksjonen følgende notat fra vaktsjef og prosjektleder Stig Holmer, der et avdelingsmøte omkring ”Et Norge I Krig” nærmest når vekkelsesmøte-aktige tilstander: En profilert produsent og programskaper leverte ”en flammende tale” om hvordan programmet både ”sjokkerte og frydet”, og dro vedkommende inn ”i verdener vedkommende ikke ante noe om”. I tillegg uttalte NRK-profilen også at dette var et program som vedkommende peronlig ”elsket”, og fremhevet spesielt ”Kristophers hjertevarme som programleder”. Også prosjektsjef Wilhelm Haagensli holdt et svært positivt innlegg om programmet. - Det hele endte opp med at dere nå kraftig er etablert i deres kollegers bevisthet som en "hjertevarm suksess", konkluderte Holmer.

    - Utover at Nils skal ha blitt trist av det han selv har bestilt, har vi fortsatt ikke fått en grunn til termineringen. Det er selvsagt uheldig, for nå har praten i gangene blitt til at Heldal bare er budbringeren, og at det er en mann på toppen som vil ha av programmet, mens resten er i mot, sier Schau. – Ingen ser oss i øynene mer.

    NRK-ledelsen: - Ingen ville bekrefte at Heldal tok avgjørelsen

    - Vi har vært gjennom en serie møter med toppledelsen i NRK - folk som underholdningssjef Tordis Aavatsmark, Stig Holmer og Charlo Halvorsen, forteller redaksjonen i ”Et Norge I Krig”. - De har virket ukomfortable, noe som i og for seg har vært hyggelig av dem. På direkte spørsmål om avgjørelsen kom fra et nivå over Heldal, var det ingen av dem som ville bekrefte eller avkrefte dette. Det er skummelt. Det er ikke sånn Norges største mediebedrift bør drives.

    Det sistnevnte er i seg selv nokså oppsiktsvekkende. I tirsdagens VG sier kringkastingssjef John G. Bernander at det var "Nils Heldal som tok beslutningen" - en fremstilling Heldal selv i sin tid støttet hundre prosent. - Det var meg, og bare meg, som tok beslutningen om å ta av programmet, insisterte Heldal overfor VG. - Men det ble gjort i samråd med min sjef, som er Kari Werner Øfsti.


    - Det er viktig å underskreke - og tenke over - at avgjørelsen ble tatt mot Petre-sjef Marius Lilleliens vilje. Vi snakker altså om mannen som er ansatt for å forvalte Petre, sier Øystein Karlsen. - Så sent som i går bekreftet Marius for meg at han hadde bestilt "Et Norge I Krig" for hele 2005 - ikke bare frem til sommeren, som han hevdet overfor Ballade.

    Redaksjonen er ellers samstemt i å rose Nils Heldal, om han nå har trukket seg som resultat av spillet i kulissene:

    - Når noen som Nils kaster seg ut i arbeidsledighet, uten noen åpenbar grunn, sier det kanskje sitt om forholdene. Det er tydelig at sentrale NRK-ansatte, som har vært med å bygge opp NRK Radio, blir satt i en uholdbar situasjon. Marius Lillelien og Nils Heldal har oppnådd kjemperesultater i en tid hvor NRK er mer utsatt for konkurranse enn noen gang før. Den eneste belønningen de så mottar ovenfra er en beskjed om å stå stramt på geledd. Det aller verste med dette er at det fører til en umyndiggjøring av redaktørrollen i alle ledd, bortsett fra det øverste.

    Om Bernander virkelig personlig har grepet inn, oppsummerer ”Et Norge I Krig” det slik:

    - Om øverste NRK-sjef bruker sin redaksjonelle vetorett hver gang han personlig har noe å innvende mot et enkelt innslag eller en programserie, og dermed overstyrer alle andre, skaper det et system av ”ja”-mennesker. Det blir litt som den eldre Elvis, minus de kunstneriske kvalitetene.

    - Det er urovekkende at ting som dette skjer, mener Morten Ståle Nilsen. – I mine øyne skal en god sjef kjempe for produkter han er ansvarlig for, selv om det innebærer at man må ta litt ubehagelige telefoner fra tid til annen. Det er rett og slett en del av redaktøransvaret.


    KRISTOPHER SCHAU VELGER PÅ dette tidspunktet å oppsummere:

    - Det var ingen redaksjonelle grunner til å ta av programmet. Ingen har klaget "Et Norge I Krig" inn for Kringkastingsrådet eller PFU. For vår del er dette ikke lenger debatten om hvorvidt et enkeltprogram legges ned, men snarere en debatt om lederkultur, yttringsfrihet og forvaltning av lisensen.

    Men dere er ikke bare bitre for å bli tatt av lufta, da? Bernander er tross alt i kraft av sin posisjon NRKs øverste redaktør, med fullmakt til også å gripe inn på programnivå?

    – Vel, dette er uten tvil de rareste arbeidsforholdene jeg har vært borti – og desto mer uheldig fordi det er en statsfinasiert kringkaster som står bak, sier Morten Ståle Nilsen, som gjennom årene har jobbet for en rekke av de største mediehusene her hjemme. - Vi liker å tro at denne type overstyring ikke kan skje i Norge, spesielt når det er skattebetalernes penger som betaler kalaset. Jeg har heller aldri opplevd at det er så langt til toppen som i NRK, eller at man setter i stand så store dekkoperasjoner for å skjule hvor skoen egentlig trykker.

    Avgjørelsen om å legge ned ”Et Norge I Krig” førte til en veritabel lytterstorm mot NRKs nettsider. Bare Petre-sjef Marius Lillelien skal ha mottatt nærmere tusen protest-e-mails.


    Fikk NRK Aktivum beskjed før redaksjonen?

    Kristopher Schau har som nevnt vært en av NRKs mest profilerte programledere de siste årene. Det betyr også penger i kassa for statskanalen, som de siste årene har blitt svært ivrige til å tilby seerne tilleggsprodukter fra arkivene. Nylig slapp NRK Aktivum flere DVDer om Team Antonsen - og skyndte seg også med å få ut en samle-DVD ned Kristopher Schau på markedet.

    - NRK Aktivum maste veldig på meg om å få den ut, forteller Schau. - Jeg fikk en uke på meg til å bestemme meg, og opplevde det som et klart press. I etterkant er det ikke så vanskelig å se at dette hastverket kan ha skyldtes noe jeg ikke selv var klar over på den tiden. Jeg ser ikke bort fra at NRK Aktivum har fått beskjed om jeg skulle fjernes fra NRK, før jeg selv fikk det.

    Alene høstens DVD-utgivelser med Schau skal alt ha gitt NRK nærmere fire millioner i inntekter. Team Antonsen-suksessen ble noe av et vendepunkt for NRK i seerkampen mot TV2, noe som fikk Terje Eriksen til å skrive følgende i Fædrelandsvennen:

    - Det er helt sikkert mange årsaker til at vi velger å tilbringe flere minutter sammen med Bernander enn før, men en av grunnene kan være at han gir oss hakket mer intelligent tv. De siste par ukene har han til og med servert humor som ikke bare gir latter, men også refleksjon og ettertanke. (...) NRK har forstått at tiden er inne for Team Antonsen, som står for verdier som bare må omfavnes. NRK har laget et humorprogram med intelligens og med vidd. Det klarer bare NRK.

    OM DERE HAR RETT i at det er Bernander som alene bestemte at programmet skulle av - hva sier i så fall det om NRKs utvikling? Eller sagt på en annen måte: Kunne dette ha skjedd under Einar Førde?

    - En så viktig samfunnsaktør som NRK bør uansett ikke styres av én mann, sier Schau. – Førde hadde en tillit til sine underledere i alle ledd. Ingen leder bør få regjere over hele NRK ut i fra personlige oppfatninger. Selvsagt har en redaktør "rett" til å ta et program av luften, men umyndiggjøring av et helt system er neppe måten å gjøre det på. Dersom noe slikt skulle være tilfelle, så er man inne i en svært uheldig spiral. Og det er dette nivået denne debatten nå må løftes til.

    - En slik lederstil vil over tid føre til at folk som i utgangspunktet har ryggrad og integritet må se ned i bordet eller falle i unåde, sier Karlsen. - Folk som Lillelien og Haagenslie burde være de første til å forsvare den redaksjonelle friheten, men ender opp med å vende det blinde øyet til. I praksis betyr det at ingen tør å stå opp for en journalistisk mening mer i NRK. Noe sånt som dette ville etter min mening aldri ha skjedd i Einar Førdes tid. Og ikke under Tor Fuglevik, heller.

    - Bernander vil ha oss bort, koste hva det koste vil

    Det er en bekymring som alt i begynnelsen av Bernanders regjeringstid ble formulert av professor Rolf Høyer ved Senter for Medieøkonomi på handelshøyskolen BI.

    - NRK neglisjerer sitt kulturpolitiske mandat. På toppen av NRK sitter det nå bare forretningsmenn uten kulturforståelse. De rendyrker den kritikkverdige satsingen som Førde la opp til, nemlig å konkurrere med de kommersielle kanalene om seeroppslutning.

    Et drøyt år senere sa Bernander dette under et foredrag i Polyteknisk Forening i Oslo:

    - Vi mener det er galt å definere allmennkringkasting som en type kringkasting som først og fremst skal tilby program på smale stoffområder (...) Her må det være lov å kaste det politisk korrekte norske gravalvor av. TV er selvfølgelig mye underholdning. Mye annet også, men ja, selvfølgelig, underholdning. Det må være tillatt å ha som ambisjon at våre seere skal ha det hyggelig sammen med oss. Det har vi.

    BALLADE HAR MØTT Karlsen, Nilsen og Schau tre ganger under arbidet med dette intervjuet. Trioen virker slitne, frustrerte og skuffet, og må samtidig leve med at NRK trekker ut avgjørelsen om hva slags kompensasjon de skal få for at programmet nå blir fjernet. I praksis hevder de at denne uthalingen av forhandlingene også blir en slags munnkurv, der kontroversielle utspill i media vil kunne forpurre mulighetene for å sikre en skikkelig etterlønn.

    Schau og Karlsen har til sammen jobbet for NRK i nærmere 25 år - vil de kunne gå tilbake til statskanalen etter det de nå har sagt?

    - Vi er ikke ute på noe korstog mot NRK. Snarere tvert imot. Norge trenger institusjonen. Vi har vært tydelige på ståstedet vårt hele tiden, og ville også vært lydhøre for kritikk, om det hadde kommet noen. Ingen tør offisielt å si rett ut til oss at det er Bernander alene som har tatt avgjørelsen, men under bordet har vi fått høre at Bernander skal ha sagt at vi skal bort - "samme om det blir oppslag i VG, eller en offentlig rettssak".

    - Bernander umyndiggjør alle under seg

    Kristopher Schau hevder at servile holdninger blant NRK-ledelsen også får konsekvenser langt ned i rekkene.

    - NRK er eksperter på å gi folk seks måneders kontrakter. Det fører bl.a. til at det er vanskelig for folk å samle seg bak kollektive krav. Det betyr igjen at ledelsen bevisst legger opp til et "kiss ass"-løp.

    I en forhåndsreportasje i Dagbladet Magasinet ble Kristopher Schau sitert på følgende programerklæring:

    - Avisenes søndagssatsinger viser hvor jævlig innholdsløst Norge er blitt. Det er en kvalm omkransing av ingenting. Det gir leseren dårlig samvittighet på feil grunnlag. Gi heller leseren dårlig samvittighet for at bestefaren deres var med å kaste tatere på sjøen, enn at de ikke har et lite bonzaitre, eller hva det heter.

      SÅNN I TILBAKEBLIKK - hva synes dere at dere har oppnådd på den tiden "Et Norge I Krig" fikk gå på luften?

      - Jeg synes det er tilfredsstillende at vi har stått bak et program som har stukket seg ut på en kanal som Petre, uten at lytterne har flyktet, sier Morten Ståle Nilsen. – Snarere har nye –og muligens også gamle - lyttergrupper kommet til. Samtidig er det ingen av oss som føler at konseptet er fullbragt: Dette føles som kort og godt som et coitus interruptus.

      - Jeg har stått bak mye tull på NRK gjennom årene, konkluderer Kristopher Schau. - Med "Et Norge I Krig" følte jeg at jeg for første gang gjorde noe som hadde litt samfunnsmessig nytte. Og vi har også vist at det finnes helter her i verden, men at de var søren så ubrukelige til tider.

      Pengene han til slutt innkasserte for sin sjel, gikk for øvrig til barn i Eritrea.
      Del artikkelen på:
                        |     Mer

      Kommentarer:

      Kom gjerne med informasjon, argumenter og synspunkter. Du kan enten kommentere via din Facebook-profil, eller, om du ikke har det, via vårt lokale kommentarsystem. Vi krever uansett at du underskriver med fullt navn. Alle kommentarer må godkjennes av redaksjonen før de offentliggjøres (mer om Ballades kommentarsystem). På forhånd takk!


      Lokale kommentarer:

      Legg til ny lokal kommentar

      Ingen lokale kommentarer er lagt til

      Siste fra forsiden

      Oppussing ved Bergen Offentlige Bibliotek (Foto: Bergen Offentlige Bibliotek)

      Ønsker lyd og liv på biblioteket

      Kombinasjonen av lyttekvelder, konsertserier, debatter og foredrag skal bygge opp under bruken av musikksamlingen ved norske folkebibliotek. – Vi kan ikke holde musikkbiblioteket kunstig i live, sier avdelingsleder ved Bergen Offentlige Bibliotek Siren Steen.Les mer om dette

      Kristin Haagensen, nestleder i MFO (Foto: asamaria.com/MFO)

      Vil ikke endre pensjonsvilkårene

      INNLEGG: NTO ønsker å endre pensjonssystemet i opera, teatre og orkesterinstitusjonene. MFO kan ikke forhandle fram endringer som gjør at medlemmer får en pensjon de ikke kan leve av, skriver Kristin Haagensen.Les mer om dette

      Marianne Sveen (Foto: Linn Carin Dirdal)

      Skriver på fonetikk og overtoner

      – Uten at man tenker over det bevisst, så tror jeg det er overtonene som inviterer til ulike melodier, sier Marianne Sveen. Ballade møtte artisten og komponisten til en prat om det å skrive musikk.Les mer om dette



      Ballade · Kongens gate 24 , 0153 Oslo
        Redaktør Ida Habbestad · ida@ballade.no
      Vil du annonsere i Ballade? Ta kontakt med: Sture Bjørseth · sture@ballade.no · Mob: 95 43 60 31
      Ballade drives etter redaktørplakaten og vær varsom-plakaten