Asamisimasa: Hyperaktive og blakke

Det unge Oslo-baserte samtidsmusikkensemblet asamisimasa har som eneste utenlandske ensemble blitt valgt ut til å spille på det britiske musikkinformasjonssenteret (BMIC) sin konsertserie Cutting Edge høsten 2004. Ensemblet har siden sin grunnleggelse i 2001 gjort seg bemerket med en tilsynelatende ubegrenset energi, noe som senest kom til skue under årets Ultimafestiva, hvor de uroppførte hele fem nyskrevne stykker. - Det er litt tidlig å si hva konserten i England kan medføre, men det er ingen tvil om at eksponeringen vi kommer til å få er veldig viktig, sier Anders Førisdal, gitarist i asamisimasa, til Ballade.

Del artikkelen på:
                    |     Mer

Asamisimasa - Ultima 2004

Av Kyrre Tromm Lindvig


I norsk popmusikk er hovedregelen at man først må bli stjerne i England før man kan regne med å bli hipp i hjemlandet. Både A-ha og Røyksopp er eksempler på dette. Om det fungerer slik innen samtidsmusikken er kanskje ikke like åpenbart, men Førisdal kan fortelle at den kommende konserten under Cutting Edge kan ha store positive ringvirkninger.

- Det er litt tidlig å si hva det konkret kan medføre, men det er ingen tvil om at eksponeringen vi kommer til å få er veldig viktig. Konsertene i denne serien pleier å være meget godt besøkt, og den skal også sendes på BBC radio, noe som også medførte litt ekstra penger, sier Førisdal.

Han poengterer videre at det ikke var noen lett affære å få til finanseringen av turen til England.

- Det begynner å falle på plass nå. Vi får støtte fra Fond For utøvende Kunstnere, Komponistforeningen og den Norske Ambassaden i London. Når vi regner med pengene fra BBC, så ender vi i alle fall opp med å ikke betale for å spille, sier Førisdal, med henvisning til store utgifter til reise, opphold, leie av slagverksutstyr og lignende.

Asamisimasa har hele tiden hatt en sterk internasjonal orientering, noe som deres konsert i Mongolias Gobi-ørken sommeren 2004 kanskje er et av de tydeligste eksemplene på. Til neste år er det planlagt nytt besøk i Mongolia, i tillegg til konserter i Tyskland, Nederland, Ukraina, Mongolia og USA.

Hvor kommer den store utferdstrangen fra?

- Vel, det er jo begrenset hvor mange konserter vi kan ha her. Men det at vi spiller mye utenlands har også mye med at Håkon Stene (slagverk) og Heloisa
Amaral (klaver) har studert ved musikkonservatoriet i Freiburg i Tyskland. Der møtte de utøvere og komponister fra hele Europa, og så har ting utviklet seg derfra, sier Førisdal.

Asamisimasa bestiller mange verk fra komponister, noe som medførte at de under årets Ultimafestival var representert med hele fem urfremføringer, deriblant av Trond Reinholdtsen og Michael Finnissy.

- Vi var kanskje litt vel ivrige, men det var et program som vi syntes passet bra sammen. Det ble faktisk en sak på Musikk i Brennpunktet av det, sier Førisdal.

Selv om Asamisimasa er deres hjertebarn, finner man musikerne i mange andre konstellasjoner. Mens Janne Berglum og Heloise Amaral fremdeles er studenter, så jobber Stene, Borch (klarinett) og Førisdal mye som frilansmusikere.

- Asamisimasa er jo ikke akkurat noe man kan leve av, avslutter Førisdal før han løper videre for å hente de siste notene til den forestående konserten i England.

På Cutting Edge 18.november kommer Asamisimasa til å spille følgende stykker:

James Saunders: 181104 (urfremføring)
Roger Redgate: +R
Ian Willcock: A Book of Maps

Sven Lyder Kahrs: nytt verk (urfremføring)
Øyvind Torvund: POWER ART
Michael Finnissy: l´Herbe

Asamisimasa ble dannet i 2001 av Håkon Stene (slagverk), Janne Berglund (sopran) og Anders Førisdal (gitar). Det har senere blitt utvidet med Heloisa Amaral (klaver) og Rolf Borch (klarinett). Ensemblet har holdt flere kritikerroste konserter på Ultimafestivalen i Oslo. I sommer deltok asamisimasa som første norske ensemble på festivalen Roaring Hooves i Mongolia, og for 2005 planlegges konserter i Tyskland, Nederland, Ukraina, Mongolia og USA.
Ensemblet har en utpreget internasjonal profil og samarbeider med komponister som Michael Finnissy (England), Chris Dench (Australia), David Brynjar Franzson (Island), Aldo Clementi (Italia) og andre, i tillegg til en rekke norske komponister (Ole-Henrik Moe jr., Sven Lyder Kahrs, Trond Reinholdtsen, Bendik Hagerup, Øyvind Torvund o.a.)

For mer informasjon om Cutting Edge kan du klikke her, for mer informasjon om asamismasa kan du følge lenkene under eller klikke her.

Del artikkelen på:
                  |     Mer

Kommentarer:

Kom gjerne med informasjon, argumenter og synspunkter. Du kan enten kommentere via din Facebook-profil, eller, om du ikke har det, via vårt lokale kommentarsystem. Vi krever uansett at du underskriver med fullt navn. Alle kommentarer må godkjennes av redaksjonen før de offentliggjøres (mer om Ballades kommentarsystem). På forhånd takk!


Lokale kommentarer:

Legg til ny lokal kommentar

Ingen lokale kommentarer er lagt til

Siste fra forsiden

Marianne Sveen (Foto: Linn Carin Dirdal)

Skriver på fonetikk og overtoner

– Uten at man tenker over det bevisst, så tror jeg det er overtonene som inviterer til ulike melodier, sier Marianne Sveen. Ballade møtte artisten og komponisten til en prat om det å skrive musikk.Les mer om dette

F.v. Helene Myklemyr Bolstad (nestleiar), Per Øyvind Tveiten (leiar) og Mari Skeie Ljones (nestleiar) i FolkOrg
 (Foto: Knut Aastad Bråten)

Unyanserte påstander

INNLEGG: I programmet Vårt lille land på TV2 sist søndag fremstiller Gerhard Helskog folkemusikken som et pengesluk, og stiller spørsmål om tilskuddene bidrar til å stagnere utviklingen. Fremstillingen er både feil og unyansert, mener FolkOrg – organisasjon for folkemusikk og folkedansLes mer om dette

Caroline Ailin (Foto: Presse)

Kunsten å forstå en artist

Låtskriver Caroline Ailin gjør kommersiell karriere i London. Snart går turen også til USA. - Det handler om å finne balansen mellom det ingen andre har gjort og noe som appellerer, sier hun.Les mer om dette




Siste om kunstmusikk

04.04.2014

Kirkestemmer


Ballade · Kongens gate 24 , 0153 Oslo
  Redaktør Ida Habbestad · ida@ballade.no
Vil du annonsere i Ballade? Ta kontakt med: Sture Bjørseth · sture@ballade.no · Mob: 95 43 60 31
Ballade drives etter redaktørplakaten og vær varsom-plakaten