Sterke norske korprestasjoner i Arezzo

Kammerkoret Nova fra Oslo under ledelse av sin dirigent Anne Karin Sundal vant forrige helg den polyfone klassen i den anerkjente konkurransen Guido d'Arezzo i Italia. Sent søndag kveld ble de også utropt til vinner av Grand Prix, som beste kor uansett klasse. Fra før hadde koret fått førstepris i kategoriene for barokk og moderne musikk. Dermed ble det nærmest norsk dominans under prisutdelingen, da også vokalensemblet Consortium Vocale fra Oslo gikk av med seieren i klassen for gregoriansk sang.

Del artikkelen på:
                    |     Mer

Kammerkoret Nova jubler i Arezzo. Fra kammerkoretnova.no

Av Hild Borchgrevink

Konkurransen i Arezzo er blant korkjennere anerkjent som en av de seks viktigste korkonkurranser i Europa og holder et svært høyt musikalsk nivå med deltakelse fra hele verden. Det har blitt sunget for et kravstort internasjonalt dommerpanel som også inkluderte den norske dirigenten Carl Høgset.

Nova fremførte et svært variert reportoar for å tilfredsstille konkurransens krav til program, med musikk som spenner fra renessansemusikk via barokk og folkemusikk til moderne komposisjoner. I finalen sang de blant annet musikk av den norske komponisten Trond Kverno.

I tillegg til heder og ære, mottok også koret til sammen 55.000 kroner i pengepremier, og kan dessuten vente seg å bli invitert til ytterligere prestisjefulle oppdrag i tiden som kommer. Blant annet er de nå invitert, og forpliktet til å stille opp neste års Grand Prix-konkurranse i Bulgaria, en konkurranse som inkluderer vinnerne fra de fem andre store korkonkurransene i Europa.

- Vi har allerede fått en rekke spennende henvendelser på bakgrunn av innsatsen her i Italia, men foreløpig har vi mer enn nok med å fordøye det som har skjedd, sier en sliten men svært fornøyd dirigent Anne Karin Sundal.

Anne Karin Sundal er fra Halsa på Nordmøre. Hun er utdannet fløytist ved Musikkonservatoriet i Trondheim. Våren 2003 avsluttet hun sitt hovedfag i korledelse ved Norges Musikkhøyskole, hvor hun studerte hos bl.a Grete Pedersen og Tore Erik Mohn. Anne Karin Sundal har dirigert en rekke kor, i Trondheim har hun dirigert Trondhjems Kvinnelige Studentersangforening og Pirum Old Boys. For tiden dirigerer hun fem kor i Oslo, i tillegg til kammerkoret NOVA blant annet Chorus Mixtus ved juridisk fakultet i Oslo og Kvindelige Studenters Sangforening (KSS).

Sundal og NOVA har mottatt flere utmerkelser og stipender. I Musica Mundis internasjonale korkonkurranse i Italia våren 2000 vant TKS kvinnekorklassen, og koret fikk andre beste poengsum av samtlige kor på konkurransen. TKS mottok også publikumsprisen, og Anne Karin Sundal ble tildelt en spesialopprettet pris for fremragende korledelse. Hun mottok også Norges Korforbunds stipend for unge dirigenter i 2000.

Kammerkoret NOVA plikter nå å stille opp i neste års Grand Prix-konkurranse i Bulgaria, der de møter vinnerne fra de fem andre store korkonkurransene i Europa.

Consortium Vocale ble etablert midt på åttitallet med utgangspunkt i herrestemmene i Oslo Domkirkes Guttekor. De siste årene har ensemblet fordypet seg i gregoriansk sang og oppførelsespraksis i samarbeid med teologen Alexander Schweitzer. Schweitzer har studert gregoriansk sang og interpretasjon i Cremona og München og har ledet ensemblene Schola Anselmiana i Roma og Choralschola St. Ottilien før han i 1995 ble kunstnerisk leder for Schola Gregoriana i Bonn. I 1998 begynte han et samarbeid med Consortium Vocale i Oslo, og i 2002 utga ensemblet CDen Laus mea Domine under Schweitzers ledelse. Platen har fått gode kritikker blant annet i Early Music Review, som kalte den "…an excellent disc which is inviting and absorbing."

Interesserte kan lese mer på http://www.kammerkoretnova.no.

Del artikkelen på:
                  |     Mer

Kommentarer:

Kom gjerne med informasjon, argumenter og synspunkter. Du kan enten kommentere via din Facebook-profil, eller, om du ikke har det, via vårt lokale kommentarsystem. Vi krever uansett at du underskriver med fullt navn. Alle kommentarer må godkjennes av redaksjonen før de offentliggjøres (mer om Ballades kommentarsystem). På forhånd takk!


Lokale kommentarer:

Legg til ny lokal kommentar

Ingen lokale kommentarer er lagt til

Siste fra forsiden

Marianne Sveen (Foto: Linn Carin Dirdal)

Skriver på fonetikk og overtoner

– Uten at man tenker over det bevisst, så tror jeg det er overtonene som inviterer til ulike melodier, sier Marianne Sveen. Ballade møtte artisten og komponisten til en prat om det å skrive musikk.Les mer om dette

F.v. Helene Myklemyr Bolstad (nestleiar), Per Øyvind Tveiten (leiar) og Mari Skeie Ljones (nestleiar) i FolkOrg
 (Foto: Knut Aastad Bråten)

Unyanserte påstander

INNLEGG: I programmet Vårt lille land på TV2 sist søndag fremstiller Gerhard Helskog folkemusikken som et pengesluk, og stiller spørsmål om tilskuddene bidrar til å stagnere utviklingen. Fremstillingen er både feil og unyansert, mener FolkOrg – organisasjon for folkemusikk og folkedansLes mer om dette

Caroline Ailin (Foto: Presse)

Kunsten å forstå en artist

Låtskriver Caroline Ailin gjør kommersiell karriere i London. Snart går turen også til USA. - Det handler om å finne balansen mellom det ingen andre har gjort og noe som appellerer, sier hun.Les mer om dette




Siste om kunstmusikk

04.04.2014

Kirkestemmer


Ballade · Kongens gate 24 , 0153 Oslo
  Redaktør Ida Habbestad · ida@ballade.no
Vil du annonsere i Ballade? Ta kontakt med: Sture Bjørseth · sture@ballade.no · Mob: 95 43 60 31
Ballade drives etter redaktørplakaten og vær varsom-plakaten