Norske designere dominerer internasjonal musikk-designbok

"SONIC ­ Visuals for Music" er en ny, internasjonal bok om platecovere, plakater og visualisering av musikk. 52 av bokens 340 sider har arbeider av norske designere. Halvparten av de norske arbeidene er det Oslo Collective ved Martin Kvamme og Halvor Bodin som står bak. - I en tid hvor nedlastning av musikk fra nettet ekspanderer kraftig, blir det desto viktigere å gi folk som velger å kjøpe musikk på «gamlemåten» noe ekstra, sier Martin Kvamme selv.

Del artikkelen på:
                    |     Mer

Omslag på boken

Hvordan ser din favorittmusikk ut? Hvordan visualisere rå energi eller lavmælt elektronica? Hvordan lage en pakning som fungerer optimalt? "SONIC" er en innbundet samling av kontemporære eksempler på platecovere, plakater og annet materiell for indie-musikk, pop, alternativ rock og elektronica, utgitt på Die Gestalten Verlag i Berlin.

- En engasjerende pakning er blitt avgjørende for musikkinteresserte sitt kjøpsvalg av musikk i tradisjonell form som CD og vinyl. Dagens stagnerende musikkindustri er mer enn noensinne avhengig av effektivt designet visualisering i form av covere og troverdig artistprofilering, sier de norske designerne Martin Kvamme og Halvor Bodin i en pressemleding.

- "SONIC er en inspirasjonsbok for musikkbransjen og grafiske designere, illustratører og fotografer som jobber med musikkprofilering. SONIC er også for den gjengse festivaldeltaker og andre som er interessert i intelligent, samtidig popkultur, heter det videre.

Martin Kvamme er representert med følgende artister i boken: Fantômas, Tomahawk, Melvins, Sigur Ros, Magnet, Ween, Lamb, CoStar, Satyricon, Gluecifer, Kaada, Ricochets. De tre sistnevnte spiller nå på Øyafestivalen. Kvamme er også aktuell med design av de kommende platene til Øya-artistene Savoy og National Bank.

Halvor Bodin har med arbeider for Earth, Satyricon og Thorns i "SONIC".

Martin Kvamme slår gjerne et slag for den gode design, og uttaler i den forbindelse:

- I en tid hvor nedlastning (lovlig og ulovlig) av musikk fra nettet ekspanderer kraftig, blir det desto viktigere å gi folk som velger å kjøpe musikk på «gamlemåten» noe ekstra. Et godt album-omslag kan i beste fall påvirke oppfattelsen av musikken og gi en større lytteropplevelse.

- "SONIC" presenterer over tusen arbeider som hovedsaklig er gjort for små labels hvor kjærligheten til musikk og nødvendigheten av visuell eksperimentering veier tyngre enn musikk-industriell avkastning, supplerer Halvor Bodin.- Det er i dette området visuelt-kulturelle memer skapes med størst energi.

Andre norske designere i boken er Rune Mortensen, Erik Johan Worsøe Eriksen (Play/Union), Kim Hiorthøy og Kjell Ekhorn (Ekhornforss/Non Format).

Designere fra hele Europa, Japan og USA er representert; f.eks. Dirk Rudolph, Fellow Designers, Red, Insect, Martin Woodtli, EH? > Equestionmark, Stylorouge, Burnfield, Big Active, Büro Destruct, A. Lorenz, Carlos Segura, Karlssonwilker, Sweden, Tsuyoshi Kusano, Dennis Tyfus, Foetus og Mongrel.

Die Gestalten Verlag er det av de mest aktive forlagene i verden når det gjelder grafisk design, og har blant annet tidligere gitt ut Kim Hiorthøys bok "Tree Weekend". De distribuerer også Bleed sin aktuelle nordiske student-designbok "Nordic Youngblood".

"SONIC" er redigert av R. Klanten, H. Hellige og Tom Hulan, og kan kjøpes via nettet, eller på Tanums Karl Johan-avdeling i Oslo.
Del artikkelen på:
                  |     Mer

Kommentarer:

Kom gjerne med informasjon, argumenter og synspunkter. Du kan enten kommentere via din Facebook-profil, eller, om du ikke har det, via vårt lokale kommentarsystem. Vi krever uansett at du underskriver med fullt navn. Alle kommentarer må godkjennes av redaksjonen før de offentliggjøres (mer om Ballades kommentarsystem). På forhånd takk!


Lokale kommentarer:

Legg til ny lokal kommentar

Ingen lokale kommentarer er lagt til

Siste fra forsiden

Marianne Sveen (Foto: Linn Carin Dirdal)

Skriver på fonetikk og overtoner

– Uten at man tenker over det bevisst, så tror jeg det er overtonene som inviterer til ulike melodier, sier Marianne Sveen. Ballade møtte artisten og komponisten til en prat om det å skrive musikk.Les mer om dette

F.v. Helene Myklemyr Bolstad (nestleiar), Per Øyvind Tveiten (leiar) og Mari Skeie Ljones (nestleiar) i FolkOrg
 (Foto: Knut Aastad Bråten)

Unyanserte påstander

INNLEGG: I programmet Vårt lille land på TV2 sist søndag fremstiller Gerhard Helskog folkemusikken som et pengesluk, og stiller spørsmål om tilskuddene bidrar til å stagnere utviklingen. Fremstillingen er både feil og unyansert, mener FolkOrg – organisasjon for folkemusikk og folkedansLes mer om dette

Caroline Ailin (Foto: Presse)

Kunsten å forstå en artist

Låtskriver Caroline Ailin gjør kommersiell karriere i London. Snart går turen også til USA. - Det handler om å finne balansen mellom det ingen andre har gjort og noe som appellerer, sier hun.Les mer om dette



Ballade · Kongens gate 24 , 0153 Oslo
  Redaktør Ida Habbestad · ida@ballade.no
Vil du annonsere i Ballade? Ta kontakt med: Sture Bjørseth · sture@ballade.no · Mob: 95 43 60 31
Ballade drives etter redaktørplakaten og vær varsom-plakaten