Previn vekker oppsikt - OFO til Tyskland

Det tyske nyhetsmagasinet "Der Spiegel" - for øvrig med 1,1 millioner lesere Europas største - hadde i forrige nummer en lengre artikkel om André Previn, Oslo Filharmoniske Orkesters sjefsdirigent. Artikkelen bød på en gjennomgang av hans brede kunstneriske virksomhet, fra filmmusikk via jazz til symfonisk komposisjon og direksjon. Timingen var det heller ingen ting å si på, siden OFO skal på turné til Tyskland i November. - Det er ingen tvil om at dette er bra reklame for oss, sier Marit Gaasland, informasjonssjef i OFO til Ballade.

Del artikkelen på:
                    |     Mer

André Previn (Foto: Lilian Birnbaum / DGG (2001))

Av Kyrre Tromm Lindvig

André Previn, opprinnelig Andreas Ludwig Priwin, kan se tilbake på en bemerkelsesverdig karrière. Opprinnelig fra Berlin, dro han i 1939 til Los Angeles og senere til Hollywood, hvor han engasjerte seg i filmmusikkindustrien. I en alder av 36 hadde han musikk til 50 filmer bak seg, var tilknyttet MGM og tjente millioner.

Spiegel-artikkelen tar for seg i detalj hvordan det faktum at Previn ble en så fremgangsrik filmmusikkomponist ble holdt imot han innen det klassiske miljøet. Videre betones det at Previns tid i skyggen nå for lengst er forbi, ikke minst fordi han sammen med sin 5.kone, topp-fiolinisten Anne-Sophie Mutter, ikke bare ser ut til å treffe tonen privat: For en stund siden utga de platen "Tango Song and Dance" og nylig ble platen med Previns fiolinkonsert - som er spesialskrevet for Mutter - sluppet. Det er selvfølgelig Previn selv som dirigerer.

Mens pressen (ikke minste den norske) i sammenheng med Mutters nylige besøk i Oslo for en liten stund tilbake så ut til å ha vært mest opptatt av at paret Previn/Mutter så så forelskede ut, er Spiegel-artikkelen betraktelig mer fokusert rundt det praktiske samarbeidet paret har og de medfølgende musikalske resultatene.

Marit Gaasland, OFOs informasjonssjef, poengterer at oppmerksomheten rundt Previn ofte har vært sentrert rundt andre ting enn hans evner som dirigent innen den symfoniske genren.

- Pressen er oftest interessert i hans arbeid innen filmmusikk og jazz, men han er jo en meget anerkjent symfonisk dirigent også, presiserer hun.

- Sånt sett er også artikkelen i Spiegel meget bra, da den gir et mer fullstendig bilde av hva Previn har drevet med, det er ganske mye, forteller Gaasland.

Bladet "Vanity Fair" har faktisk gått så langt som til å kalle Previn " den siste store universialisten i en verden av musikk-spesialister", mens Spiegel for egen regning tilføyer " en slags Bernstein II". Det er ingen tvil om at dette vil komme godt med når OFO i November under Previns ledelse drar til Tyskland for å gjeste byene Nürnberg, München, Stuttgart og Hannover.

- Tyskland er et av våre viktigste platemarkeder også, sier Gaasland, - så vi håper at denne turnéen kan bidra til å ytterligere styrke OFOs posisjon på kontinentet.

Men hvor sterkt posisjon har egentlig OFO i Tyskland? Etter Spiegelartikkelen å dømme ser det ikke så bra ut: OFO ble bare nevnt i én setning, og da stod det at Previn "bringt derzeit die Philharmoniker von Oslo auf Vordermann", noe som direkte oversatt betyr "at han får Oslo Filharmonikerne ut fra bakevjen."

- Vi står nok ikke så sterkt i pressen enda, medgir Gaasland.

- Men publikumet i Tyskland kjenner oss ganske godt. Under Mariss Janssons spilte OFO for eksempel aldri i Berlin, det er slike ting som skaper oppmerksomhet utenfor de 'rene' musikkretser, uttaler hun.

- Slik sett kan denne turnéen bidra til å få mer oppmerksomhet i kontinental presse, der har vi en del arbeid som gjenstår, sier Gaasland.

Ellers opplyser hun om at den store tyske dagsavisen "Süddeutsche Zeitung" nettopp har gjennomført et større intervju med Previn som skal trykkes i sammenheng med turnéen.


Oslo Filharmoniske Orkester er fortiden også aktuelle med flere CD-utgivelser, både av orkesteret som helhet og enkeltmedlemmene:

- Simax utga nylig Knut Nystedts "Apocalypsis Joannis" et verk for sopran- og tenorsolist, kor og orkester som ble uroppført i Oslo-Filharmonien i forbindelse med Nystedts 85-års dag i 2000. Det er Arild Remmereit som dirigerer, ellers medvirker Mona Julsrud, sopran; James Gilchrist, tenor og Oslo Filharmoniske Orkester og Kor.

- Dan Styffe, OFOs alternerende solobassist er også ute med CD-utgivelse på Simax med musikk for kontrabass av Berio Gubaidulina, Guettler, Henze, Hindemith, Rabbath, Schnittke, Sommerfeldt og Yun.

- Bjørn Solum, alternerende solocellist i OFO, har spilt inn Beethovens sonater sammen med Kristin Fossheim på hammerklaver. Utgiver er forlaget 2L.

Del artikkelen på:
                  |     Mer

Kommentarer:

Kom gjerne med informasjon, argumenter og synspunkter. Du kan enten kommentere via din Facebook-profil, eller, om du ikke har det, via vårt lokale kommentarsystem. Vi krever uansett at du underskriver med fullt navn. Alle kommentarer må godkjennes av redaksjonen før de offentliggjøres (mer om Ballades kommentarsystem). På forhånd takk!


Lokale kommentarer:

Legg til ny lokal kommentar

Ingen lokale kommentarer er lagt til

Siste fra forsiden

Marianne Sveen (Foto: Linn Carin Dirdal)

Skriver på fonetikk og overtoner

– Uten at man tenker over det bevisst, så tror jeg det er overtonene som inviterer til ulike melodier, sier Marianne Sveen. Ballade møtte artisten og komponisten til en prat om det å skrive musikk.Les mer om dette

F.v. Helene Myklemyr Bolstad (nestleiar), Per Øyvind Tveiten (leiar) og Mari Skeie Ljones (nestleiar) i FolkOrg
 (Foto: Knut Aastad Bråten)

Unyanserte påstander

INNLEGG: I programmet Vårt lille land på TV2 sist søndag fremstiller Gerhard Helskog folkemusikken som et pengesluk, og stiller spørsmål om tilskuddene bidrar til å stagnere utviklingen. Fremstillingen er både feil og unyansert, mener FolkOrg – organisasjon for folkemusikk og folkedansLes mer om dette

Caroline Ailin (Foto: Presse)

Kunsten å forstå en artist

Låtskriver Caroline Ailin gjør kommersiell karriere i London. Snart går turen også til USA. - Det handler om å finne balansen mellom det ingen andre har gjort og noe som appellerer, sier hun.Les mer om dette




Siste om kunstmusikk

04.04.2014

Kirkestemmer


Ballade · Kongens gate 24 , 0153 Oslo
  Redaktør Ida Habbestad · ida@ballade.no
Vil du annonsere i Ballade? Ta kontakt med: Sture Bjørseth · sture@ballade.no · Mob: 95 43 60 31
Ballade drives etter redaktørplakaten og vær varsom-plakaten