Ønsker statlige krav til repertoar

I går fikk Ragnar Söderlind respons på sin kritikk av Ultima-festivalen.I dag retter hans komponistkolleger Lasse Thoresen og Synne Skouen fokus i en annen retning, ved å hevde at orkestrene spiller for lite samtidsmusikk. Skouen mener også at det bør stilles statlige krav til repertoaret, skriver Dagsavisen.

Del artikkelen på:
                    |     Mer

Synne Skouen

Marit Gaasland, informasjonssjef i Oslo Filharmoniske Orkester (OFO), synes ikke dette er noen god idé. Til Dagsavisen forteller hun at hverken OFO eller kulturdepartementet, som eier orkesteret, har hatt noe ønske om en slik styring. Gaasland understreker at OFO legger hovedvekt på den kunstneriske verdien i repertoaret, og at det i Ultima-sammenheng virker naturlig å vektlegge musikk av banebrytende betydning:

Gaasland sier at komponister og utøvere uansett neppe kommer til å bli enige om hva som er "mye" eller "nok" samtidsmusikk, og parerer med at hvis det er valgene av samtids-stykker Skouen er uenig i, så bør kanskje dette tas opp i komponistforeningen, som i sin tur samarbeider med OFO i utarbeidelsen av sistnevntes program.

Jens Thordal, daglig leder for ICMF - kammermusikkfestivalen i Stavanger, ønsker også at musikkens kvalitet, fremfor opprinnelse, skal være avgjørende. Til Dagsavisens Øyvind Holen kommenterer han Thoresens utsagn om at "alle kammermusikkfestivalene burde for eksempel ta bedre fatt i norsk samtidsmusikk" slik:

- Norge har et sjeldent høyt nivå på sine kammermusikkfestivaler. For de tre størstes vedkommende - Oslo, Risør og Stavanger - er et vesentlig suksesskriterium de respektive kunstneriske lederes evne til å tiltrekke verdens beste musikere til festivalene. ICMF hadde i sine ti første leveår en residerende festivalkomponist, men valgte av praktiske årsaker å ikke ha det i år. Presentasjon av samtidsmusikk krever mye øve- og fordypningstid, og det er vanskelig å tilpasse disse behovene til de knappe tidsrammene som en festival opererer under.

Ved Den Norske Opera er informasjonssjef Inger Schedell Flattum mest overrasket over Söderlinds kritikk, fordi Operaen under Ultima representerer nettopp den delen av musikklivet komponisten mener det er for lite av.

- Fabeloperaen "Circus Terra" av Terje Madsen, som har premiere lørdag under Ultima, er en fabelopera av Trygve Madsen - som ble bestilt av Operaen for over 15 år siden. Det var en halvt offisiell diskusjon om hvorvidt den passet inn i årets Ultima, men festivalledelsen og Operaen, som er en av festivalens stiftere, ble enige om denne produksjonen. For alle som kjenner Trygve Madsens musikk vil det ikke være noe problem å se at "Circus Terra" ikke representerer hovedretningen i Ultimas programprofil, mener Flattum.

Del artikkelen på:
                  |     Mer

Kommentarer:

Kom gjerne med informasjon, argumenter og synspunkter. Du kan enten kommentere via din Facebook-profil, eller, om du ikke har det, via vårt lokale kommentarsystem. Vi krever uansett at du underskriver med fullt navn. Alle kommentarer må godkjennes av redaksjonen før de offentliggjøres (mer om Ballades kommentarsystem). På forhånd takk!


Lokale kommentarer:

Legg til ny lokal kommentar

Ingen lokale kommentarer er lagt til

Siste fra forsiden

Marianne Sveen (Foto: Linn Carin Dirdal)

Skriver på fonetikk og overtoner

– Uten at man tenker over det bevisst, så tror jeg det er overtonene som inviterer til ulike melodier, sier Marianne Sveen. Ballade møtte artisten og komponisten til en prat om det å skrive musikk.Les mer om dette

F.v. Helene Myklemyr Bolstad (nestleiar), Per Øyvind Tveiten (leiar) og Mari Skeie Ljones (nestleiar) i FolkOrg
 (Foto: Knut Aastad Bråten)

Unyanserte påstander

INNLEGG: I programmet Vårt lille land på TV2 sist søndag fremstiller Gerhard Helskog folkemusikken som et pengesluk, og stiller spørsmål om tilskuddene bidrar til å stagnere utviklingen. Fremstillingen er både feil og unyansert, mener FolkOrg – organisasjon for folkemusikk og folkedansLes mer om dette

Caroline Ailin (Foto: Presse)

Kunsten å forstå en artist

Låtskriver Caroline Ailin gjør kommersiell karriere i London. Snart går turen også til USA. - Det handler om å finne balansen mellom det ingen andre har gjort og noe som appellerer, sier hun.Les mer om dette



Ballade · Kongens gate 24 , 0153 Oslo
  Redaktør Ida Habbestad · ida@ballade.no
Vil du annonsere i Ballade? Ta kontakt med: Sture Bjørseth · sture@ballade.no · Mob: 95 43 60 31
Ballade drives etter redaktørplakaten og vær varsom-plakaten