Adventkonsert med Grex Vocalis

Grex Vocalis skal fremføre Händels "Messias" i Uraniborg Kirke i Oslo søndag 3. og mandag 4. desember. Koret sto for øvrig også for den første norske CD-innspillingen av Händels storverk.

Del artikkelen på:
                    |     Mer

Det er blitt noe av en juletradisjon å kunne høre Grex Vocalis før jul med solister og orkester.

I år er det altså Händels ”Messias” som står på programmet i Uranienborg kirke - søndag 3. og mandag 4. desember kl. 19.00. Oslo Barokkorkester med sin leder Knut Johannessen spiller, og solister er den unge svenske sopranen Elisabeth Holmertz, altsangerinnen Marianne E. Andersen, tenoren Klas Hedlund fra Stockholmsoperaen og den unge norske barytonen Johannes Weisser. Carl Høgset dirigerer som vanlig fremførelsene.

Ingen satser er utelatt i årets fremføring av ”Messias”, som Grex Vocalis har et spesielt forhold til. Koret står for den første norske CD-innspilling av Händels storverk med lyden fra TV-opptaket for NRK-TO julen1996.

Grex Vocalis har ellers nylig avholdt en a cappella-konsert i Uranienborg, som de beskriver som kirken med Oslos flotteste klang. Her har koret også gjort sine nyeste CD-innspillinger, senest den kritikerroste Liberté med verker av Francis Poulenc.

Om solistene

Elisabeth Holmertz, f.1976 i Göteborg, har i år avsluttet sitt sangstudium ved Norges Musikkhøgskole hvor hun studerte med Barbro Marklund. Nå studerer hun med Barbara Schlick i Wuppertal, Tyskland.

Barokkmusikken er den som ligger hennes hjerte nærmest. Sommeren 1999 vant hun prisen som "beste sanger" i den prestisjefylte konkurransen for tidlig musikk i Brügge. Samme år fikk hun meget god kritikk for rollen som "Förståndet" i
"Destination:Venedig" i Göteborg. Nylig har hun vært på europaturné med Monteverdis Mariasvesper dirigert av Gabriel Garrido.

Hun kombinerer gjerne det gamle med det helt nye og er også blitt en anerkjent solist for sine tolkninger av samtidsmusikk.

Mezzo-sopran Marianne E. Andersen er utdannet ved the Royal Academy of Music og the National Opera Studio i London, og studerer nå med Ileana Cotrubas.

Marianne har vunnet mange priser og stipend både i inn- og utland. Hun har bl.a. vært finalist i den prestisjefyllte Belvedere-konkurransen i Wien, og mottok i fjor et vesentlig kunstnerstipend fra Staten.

I 1995 debuterte Marianne i Universitetest Aula med Rikskonsertenes debutstøtte. Hun har nå en utstrakt konsertvirksomhet og synger regelmessig med Norges ledende orkestre, og har gjestet festivaler som Festspillene i Bergen, Edinburgh International Festival, the Israel Festival i Jerusalem, Olavsdagene i Trondheim, Kammermusikkfestivalen i Stavanger, Kirkemusikkfestivalen i Kristiansand og Thüringen Bach-Wochen i Tyskland.

På operascenen debuterte hun som
3. Dame (Tryllefløyten) med Scottish Opera i 1998. Hun ble deretter engasjert ved operaen i Darmstadt hvor hun sang rollene Don Ramiro (La finta Giardiniera), Mercedes (Carmen), Hans (Hans og Grete) og 2. Dame (Tryllefløyten), og ved opereaene i Wiesbaden og Oldenburg, rollen som Bradamante (Alcina).

For Kulturbyen Bergen 2000 tolket hun hovedrollen
Kong Eirik i Kjell Habbestads opera "the Maid of Norway", som ble urframført i Håkonshallen. Under Edinburgh International Festival i sommer sang hun Wellgunde (das Rheingold) med Scottish Opera. I 2003 og 2004 synger hun igjen Wellgunde i das Rheingold og Götterdämmerung.

Klas Hedlund
(tenor) er utdannet ved operahøgskolen i Stockholm. Han debuterte i sesongen 1991/92 som "Alfred" i Folkoperans oppsetning av Läderlappen. Blandt hans senere roller kan nevnes "Nero" i Poppeas Kroning på Norrlandsoperan, "Riccardo" i
Il trionfo dell¹onore
i Liège, Paris, Bryssel og Caen, "Pasquale" i Orlando Paladino og "Momo" i den TV-sendte oppsetningen av Luigi Rossis opera Orfeo på Drottningholmsteatern. Våren 1999 gjestet Klas Hedlund ved Kungliga Operan som "Ecclitico" i Haydns opera Livet på månen. Fra høsten 1999 er han ansatt ved Kungliga Operan i Stockholm og opptrer i roller som "Almaviva" i Barbereren, "Tamino" i Tryllefløyten og "Narraboth" i Salome.

Klas Hedlund har gjort plateinnspillinger av Bachs Matteuspasjon og H-mollmessen med Eric Ericson som dirigent.

Johannes Weisser
(bass) studerer ved Det Kongelige Danske Musikkonservatorium, og er elev av docent Susanna Eken. Han har tidligere vært elev av Ståle Ytterli.

Han har parallelt med studiene en utstrakt konsertvirksomhet, og har siden 1999 vært engasjert som solist av blant annet Det Norske Kammerorkester, Oslo-filharmonien og Copenhagen Consort. Blant oppgaver i kirkemusikalsk sammenheng kan nevnes: Bachs Johannespasjon, Schütz: Mattheuspasjon, Rossinis Messe petite Solenelle, Faurés Requiem, Ramiréz: Misa Criolla, messer av Mozart og Schubert og diverse av Bachs kantater.

Johannes Weisser vant høsten 1998 2. pris i Ungdommens Sang- og Strykemesterskap, og ble i 1999 tildelt Ruud-Wallenbergs utdanningsstipend for sangere.

Del artikkelen på:
                  |     Mer

Kommentarer:

Kom gjerne med informasjon, argumenter og synspunkter. Du kan enten kommentere via din Facebook-profil, eller, om du ikke har det, via vårt lokale kommentarsystem. Vi krever uansett at du underskriver med fullt navn. Alle kommentarer må godkjennes av redaksjonen før de offentliggjøres (mer om Ballades kommentarsystem). På forhånd takk!


Lokale kommentarer:

Legg til ny lokal kommentar

Ingen lokale kommentarer er lagt til

Siste fra forsiden

Marianne Sveen (Foto: Linn Carin Dirdal)

Skriver på fonetikk og overtoner

– Uten at man tenker over det bevisst, så tror jeg det er overtonene som inviterer til ulike melodier, sier Marianne Sveen. Ballade møtte artisten og komponisten til en prat om det å skrive musikk.Les mer om dette

F.v. Helene Myklemyr Bolstad (nestleiar), Per Øyvind Tveiten (leiar) og Mari Skeie Ljones (nestleiar) i FolkOrg
 (Foto: Knut Aastad Bråten)

Unyanserte påstander

INNLEGG: I programmet Vårt lille land på TV2 sist søndag fremstiller Gerhard Helskog folkemusikken som et pengesluk, og stiller spørsmål om tilskuddene bidrar til å stagnere utviklingen. Fremstillingen er både feil og unyansert, mener FolkOrg – organisasjon for folkemusikk og folkedansLes mer om dette

Caroline Ailin (Foto: Presse)

Kunsten å forstå en artist

Låtskriver Caroline Ailin gjør kommersiell karriere i London. Snart går turen også til USA. - Det handler om å finne balansen mellom det ingen andre har gjort og noe som appellerer, sier hun.Les mer om dette




Siste om kunstmusikk

04.04.2014

Kirkestemmer


Ballade · Kongens gate 24 , 0153 Oslo
  Redaktør Ida Habbestad · ida@ballade.no
Vil du annonsere i Ballade? Ta kontakt med: Sture Bjørseth · sture@ballade.no · Mob: 95 43 60 31
Ballade drives etter redaktørplakaten og vær varsom-plakaten