Laster Hendelser

Kalender

  • Beklager. Denne hendelse har allerede funnet sted.
Dato:
14. september 2017
Tid:
10:00
Nettsted
Sted:
Litteraturhuset i Oslo
 
14. september 2017

Hendrik Spilker presenterer hovedfunn fra sin nye bok “Digital Music Distribution: The Sociology of Online Music Streams” (Routledge), et resultat av flere års forskning på digital musikkdistribusjon. Spilker er førsteamanuensis i mediesosiologi ved NTNU – og forsker i STREAM Research Project.

På lanseringsseminaret for boka, har Spilker invitert Arvid Schanke-Knutsen (Klassekampen og Rockheim), Jarle Savio (Phonofile) og Robert Gjestad (Aftenposten) til å kommentere og reflektere rundt tematikken i boka.

Anledning for publikum til å stille spørsmål.

Vi gleder oss til et aktuelt og kunnskapsgivende lanseringsseminar, som bør være relevant både for alle som jobber med musikk – eller som er engasjert i musikk på andre måter.

Dere kan lese mer om (og i) den og eventuelt bestille den som innbundet (dyr) eller e-bok (rimeligere) fra:
https://www.routledge.com/Digital-Music-Distribution-The-Sociology-of-Online-Music-Streams/Spilker/p/book/9781138673908
Eller:
https://www.amazon.com/Digital-Music-Distribution-Sociology-Routledge-ebook/dp/B074P4PLT8/ref=sr_1_1?ie=UTF8&qid=1503521271&sr=8-1&keywords=hendrik+spilker

Arrangementet finner sted som en forlengelse av frokostseminaret vårt “”Binging” og business”, så de som ønsker kan få med seg en helformiddag på spennende innlegg: https://www.facebook.com/events/324781057952351/?fref=ts

Gratis inngang.

Velkommen!

———-

I dag snakker de fleste kun om strømming, når de snakker om musikkdistribusjon – akkurat som veldig mange snakket om fildeling for ti år siden. Strømmetjenester er blitt det selvforklarende svaret på alt – men er det så enkelt?

Den digitale revolusjonen og nettpiratene har som kjent endret musikkverdenen totalt. Førsteamanuensis Hendrik Spilker ved Institutt for sosiologi og statsvitenskap på NTNU har i flere år forsket på distribusjon av digital musikk og gått dypere inn i den ofte forenklede kampen mellom musikkindustrien og piratene. Forskningen er unik, ikke bare på grunn av sitt store omfang, men også fordi Spilker – ulikt andre forskere på feltet – har studert både industrisiden og brukersiden. Arbeidet munner nå ut i bokutgivelsen Digital Music Distribution -The Sociology of Online Music Streams(Routledge Publishing). Spilker vil presentere hovedfunn fra forskningen under lanseringen. For eksempel ulike paradokser som:

– Hvorfor har den økte tilgangen på høykvalitetsutstyr for hjemmeopptak ført stadig flere artister inn i profesjonelle lydstudioer?

– Hvorfor har sirkulasjonen av kulturelt innhold blitt en ulykke for innholdsprodusentene og en gullgruve for teknologileverandørene?

– Hvorfor har kriminaliseringen av fildeling ikke ledet til konflikter, men til mer samarbeid mellom ungdom og foreldre?

– Hvorfor har massemedia, som er blitt utsatt for – og har lidd av – de samme utfordringene som musikkindustrien, vært så kritiske til måten musikkindustrien har håndtert disse utfordringene?

Og selvsagt – er strømmetjenester den endelige løsningen?

Hendrik Spilkers innlegg etterfølges av kommentarer/refleksjoner fra Arvid Schanke-Knutsen (musikkjournalist i Klassekampen og Rockheim), Jarle Savio (strategisk markedfører i Phonofile) og Robert Gjestad (musikkjournalist i Aftenposten) til å kommentere og reflektere rundt tematikken i boka.